Svar: 10 måneder - mælk nok uden amning eller sutteflaske?
30. november 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Stina
Hvor dejligt at tingene nogle gange bare løser sig og viser sig at være gode for både barn, mor og far :) dejligt!
Det vil være rigtig godt at I bruger mme i grød og mos til Smilla til hun er 1 år, men derudover kan hendes mælkebehov dækkes ved at I giver hende sødmælk og også surmælksprodukt af sødmælkstypen. Hun bør få ca 500ml mælk i døgnet, for at være dækket ind.
Hvis hun får mindst 400ml mme dagligt, så vil det ikke være nødvendigt at give hende jerntilskud ved siden af, men får hun kun 300ml mme dagligt som nu, så skal hun have fuldt tilskud af jern fortsat.
Hun kan også få ost, der er en god kilde til kalk. Det kan være ostebjælker, som hun kan sidde og gnave, det kan være revet ost der kommes på en pastaret eller lignende, det kan også være en ostesovs, eller smøreost på brøddet.
Der er ingen idé i at introducere en flaske nu, med den alder hun har. Hun kan godt få sit behov for mælk dækket uden flaske. Hun kan få mælk via grøden om morgen og i sin godnatgrød, og et glas sødmælk ved siden af morgen og aften. Og så kan hun få ost, sovs og også en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen. På den måde kan hun samlet set godt nå op på ca 500ml mælk i døgnet. Det hele tæller med :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske