Svar: Antal af amninger og skemad
1. december 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Livas mor og far
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden og det lyder også som om at amningerne fungerer fint. Dejligt!
Det er vigtigt at jeres datter får mange små måltider dagen igennem, det er bedre at spise lidt og tit end få og store måltider. Det er også vigtigt at holde mængden af skemad på et niveau, hvor hun stadig også indtager mælk nok og det lyder helt relevant at amme ca 6 gange i døgnet med den alder hun har.
Det vil være en rigtig god idé at forsøge at skabe en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner. Sammen med skemaden skal hun have vand af kop og så skal hun ammes inden hun skal puttes igen. Dt at blive ammet, skal altså være en naturlig del af hendes putteritual.
Det er vigtigt at skemaden holdes i en mængde, som levner plads til mælken. Det betyder at det er bedre at give hende 1/2 - 3/4 dl. grød eller mos og hun så stadig vil have brystet, end det er at give hende 1-1 1/2 dl grød eller mos og hun så afviser brystet. Vand af kop kommer ud over mælkeindtaget.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12-12.30: Øllebrød eller Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 14.30-15
Eftermiddag 16: tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes ofte også stadig om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter igennem til næste morgen tidlig kl ca 05.
Det er altså amningen kl 02 der i første omgang trappes ud, og amningerne om dagen bibeholdes og netop indtaget af både mælk og mad dagen igennem sikrer at der ernæringsmæssigt ikke længere er behov for mælk om natten.
Når jeres datter bliver ca 7 måneder, så vil hun kunne begynde at nøjes med 4 amninger i døgnet. Disse kan ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og det er således amningerne formiddag og eftermiddag der trappes ud. Mellemmåltiderne bliver her lidt større end de er lige nu :)
Når hun bliver 8-9 måneder vil 3 amninger i døgnet være passende og de vil kunne ligge enten inden middagslur, aften og sen aften eller aften, sen aften og tidlig morgen. I løbet af dagen vil hun her spise mere og mere rigtig mad og vil kunne indtage større mængder væske af en kop.
Når far skal overtage barsel, så må I vurdere om det vil være godt at han kan give flaske, altså om I ønsker at jeres datter skal have flaske inden f.eks. middagsluren. Hvis I har et ønske om dette, så er det ret vigtigt at I går igang med at give hende flaske nu. Hvis hun aldrig har fået flaske, så er det nemlig ikke sikkert at hun vil have den og måske vil hun allerede nu foretrække den ægte vare .. Men prøv og se hvad der sker .. Hvis I har et ønske om at hun på sigt skal kunne tage imod en flaske, vil det være godt, hvis I giver hende flaske dagligt nu. Det kan være en flaske om aftenen, f.eks. sen aften i håb om at hun så vil kunne sove bedre om natten og ikke behøve søge brystet kl 02 ...
Hun kan sagtens få agurkeringe og ristede rugbrødsbjælker selv om hun ikke har tænder, det vil netop være dejligt for hende at have noget at gumle på og øve sig mundmotorisk på og hvis gummerne kløer er det kun rart :)
Det er helt naturligt at en lille pige som jeres datter har brug for brystet / mælk og brug for at mærke at du er der, når hun skal sove. Man kan ikke forvente at børn kan puttes i seng, og vi som voksne bare kan gå ud og de så falder i søvn alene ... Hun har brug for trygheden og nærheden og ved ikke hvor du går hen, når du går. Faktisk skal hun være omkring 16 måneder før hun begynder at have lidt bevidsthed om I er der selvom hun ikke kan se jer. Indtil da vil hun føle sig forladt og alene, når I går fra hende ... :)
Jeg vil anbefale jer at læse især to af mine bøger "Helens bog om børn og mad", fyldt med dagsplaner, opskrifter og masser af gode råd om mad til børn trin for trin, fra nu og til jeres datter er 18 måneder. Og min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" om søvn i forskellige aldre, forventninger, forskellige søvnproblemer og løsning af disse med udgangspunkt i at trygge børn sover godt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske