Brev:
En rigtig slatsover
1. december 2011
Alder:
3 mdr.
En rigtig slatsover
Hej Helen.
Min datter på snart 3 måneder og jeg er kommet ind i en lidt dum rutine med søvnen. Hun har siden hun var helt lille været en rigtig slatsover - max. en halv time af gangen - såfremt hun sover i liften. Sover hun på mig er det en anden sag. Hvis hun selv får lov at regulere ( og dermed kun sover max. en halv time af gangen) bliver hun meget meget overtræt, og jeg har derfor den sidste måneds tid valgt at have hende i slynge når hun sover - dermed får hun nemlig 3 gode, lange lure om dagen. Men, jeg ved jo godt at det er lidt en glidebane at lde hende sove på mor, og jeg vil derfor høre om du har nogle gode forslag til hvordan jeg kan få hende til at sove længere selv?
Jeg har forsøgt at lægge hende ud i barnevognen, at svøbe hende, at være heeelt sikker på at hun er i den "dybe" søvn inden jeg lægger hende, gøre det mørkt omkring hende mm., men med samme resultat - max. en halv time efter (og ofte mindre) vågner hun. Det hjælper heller ikke at få hende til at falde i søvn i barnevognen - hun har fra hun var helt lille konsekvent ikke ville falde i søvn i den. Hun vil gerne ligge og være vågen, men så snart hun bliver træt skriger hun til hun bliver taget op - jeg kan ikke, hverken i barnevogn el. lift berolige hende blot ved at nusse hende eller synge for hende. Vi er i gang med at prøve at bruge sut - jeg er dog ikke sikker på at det vil hjælpe, hun er ikke ret vild med den. Når hun vågner har jeg en sjælden gang imellem held til at få hende til at falde i søvn igen, men for det meste lykkes det ikke og hun vil bare være vågen og snakke.
Hun er derudover en meget glad og tilfreds lille pige, hvilket er fantastisk - og jeg under hende sådan at sove godt, hvorfor jeg har haft hende i slyngen. Hun har det meget bedre når hun får en god lang lur end når hun slatsover.
Jeg går meget ind for, at spædbørn skal have det så godt som muligt, at de ikke kan forkæles osv., og derfor har det ikke generet mig så meget at hun sover på mig - men nu synes jeg at alle forsøger at belære mig om hvor vigtigt det er at lære hende at sove selv osv., og jeg er lidt i tvivl om hvor grænsen går for hvornår hun "bare skal have det så godt som muligt" og hvornår hun skal lære det. Uanset hvad, så frygter jeg lidt at det ender med at jeg er nødt til at lade hende ligge og græde (eftersom hun kun beroliges ved at blive taget op, hvorefter hun falder i søvn - på mig - hvilket hun jo dermed ikke lærer noget af. ). Og det vil jeg ikke (lade hende ligge og græde altså). Hvor mener du grænsen går, hvis der er en sådan??
Jeg håber meget at du har nogle gode råd!
Med venlig hilsen
Astrid