Svar: Opstart af grød - tvillinger på 4 mdr.
1. december 2011
Alder:
4 mdr.
Kære tvillingemor
Tak for dit brev og dejligt at høre at det går lidt bedre hos jer ... :)
Det er rigtig dejligt at E er så glad for skemaden, men det er super vigtigt at du ikke starter for hårdt ud og det lyder faktisk som om at hun spiser lidt for meget ... Det kan være en rigtig god idé at du skære ned i mængde. Hun må godt få to gange dagligt men bør ikke få mere end ½ dl færdig grød af gangen. Hvis du giver hende mere, så risikere du at hun lukker munden, når hun bliver 6 måneder, fordi det er gået for hurtigt for hende og det er et svært tidspunkt, fordi hun i den alder ernæringsmæssigt vil have brug for skemaden.
L lyder ikke til at være helt parat endnu og jeg synes du skal prøve at holde en pause i 1-2 uger og så forsøge igen. Læg mærke til hvordan hun reagerer når du selv spiser og når hun ser at E får mad. Virker hun interesseret, følger hun med øjnene, savler hun, så er det godt at starte op. Læg også mærke til hvordan hun svøber om skeen, når du giver d-dråber, det er også et tegn på at hun er ved at være parat, hvis hun åbner munden, når du kommer med den ske ...
Det er vigtigt at de får flasker fuldstændig som de plejer og at skemaden kommer som lidt smagsprøver ud over det vanlige indtag af mælk. Det er altså vigtigt at du ikke skærer ned i flaskerne, maden på ikke erstatte mælkeindtaget, det er alt for tidligt. Først omkring 7 måneders alderen trappes flaskerne ud og erstattes af mere skemad, ikke før.
Deres mælkebehov er stort og selvom de umiddelbart ikke drikker så meget, så vil deres indtag normalt ligge mellem 800-1000ml i døgnet.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, max ½ dl. også selvom de kan spise mere, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grød, anden slags end til frokost eller tilbydes lidt grøntsagsmos af f.eks kartoffel og gulerod, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad", hvor du kan læse alt om de første smagsprøver fra nu og til dine børn er 18 måneder, du kan finde opskrifter på grød, mos, familiemad, følge introduktionen af mad trin for trin, måned for måned og også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad dine piger må få hvornår og hvordan det skal tilberedes.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske