Svar: Fra 3 til 2 lure
2. december 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Sarah
I princippet behøver din datter ikke at nøjes med kun 2 lure, hvis hun trives med 3 lure dagligt. Hun har en sen søvnrytme, hvor hun står sent op og går sent i seng og det er okay, at hun har en sådan rytme, hvis I trives med det. Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer godt :)
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, om du ønsker at ændre hele hendes rytme, så hun begynder at stå tidligere op og gå tidligere i seng? For det er sandsynligvis det, der skal til for at få hende ned på at sove to lure dagligt og det vil naturligt kræve en indsats fra dig og også en indstilling om at I ikke længere kan sove længe om morgenen ...
Hvis du selv er B-menneske og trives rigtig godt med at sove længe og gå sent i seng og din datter ikke skal ud og passes foreløbig, så behøver du som sagt ikke ændre hendes rytme og jeg har som sagt lidt svært ved at tyde, hvad dit ønske egentlig er.
Men jeg vil her give dig et forslag til hvordan en plan for dagen til et barn på 7 måneder kan se ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning, sover her måske 1 time, max 1 ½ time.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun tager og må her gerne sove et par timer
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt hånden, vand af kop.
Sover ikke længere om eftermiddagen
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, det vil her være f.eks. risretter af forskellige slags, lidt laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager som kogt blomkål, broccoli i hånden at gumle på, eller en kartoffelbåd fra ovnen. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det vil være sådan at hele dagens rytme naturligt også vil påvirke nattens rytme, tingene hænger sammen og det har derfor stor betydning hvordan din datter sover og spiser dagen igennem og hvor parat hun så også er til at sove om aftenen og hvordan hun sover om natten ..
Du skal overveje, hvor meget du ønsker at ændre hendes rytme og hvorfor du vil ændre noget - fungerer det som det er eller ?
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske