Svar: Vi vil jo bare rigtig gerne sove
3. december 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og flaskerne og behov for mælk er her vigtigt lige at drøfte :)
Din dreng har stadig brug for mælk og har brug for væske. De fleste børn vil, når de er 9 måneder gamle stadig have brug for 3 flasker i døgnet og får via flaske mellem 500-600ml mælk. Disse 3 flasker ligger ofte inden middagslur, aften og sen aften, men de kan også ligge aften, sen aften og tidlig morgen.
Det er altså et reelt behov for mælk, når jeres dreng vågner om natten. Den plan du har sendt indeholder ikke mælk og væske nok ...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske først. Sover her 1 til max 1½ time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg og suppleres gerne med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet mos, rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30 og sover her gerne 1 ½ time måske mere, det afhænger af formiddagslurens længde.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med revne æbler, vand af kop.
Aften 18: udgangspunktet er familiensmad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, fiskefilet, laks fra ovnen, fiskefrikadeller, forskellige risretter osv. Hvad du nu kan finde på som I alle kan spise. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes evt. en godnatgrød som del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-01: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
De tre flasker han får må gerne indeholder 180-200ml hver, så han samlet når op på 500-600ml mme i døgnet via sine flasker. Det er et reelt behov :)
Som du kan se så har jeg i min plan også afkortet din drengs formiddagslur, så han ikke sover mere end 1-1 ½ time om formiddagen. Dette fordi det giver mulighed for at han kan sove tidligere middagslur end han gør lige nu. Det vil naturligt gøre det lettere at putte ham om aftenen, men det er også sådan at, når han sover middagslur meget sent og ofte ikke vækkes før kl 16.30 så kan det påvirke natten og gøre at han vågner om natten. Det kan derfor være mere hensigtmæssigt at vække ham fra formiddagsluren og holde ham mere aktiv først på dagen ... Dagens rytme, påvirker også nattens rytme og det kan godt være dagsrytmen hos jer, der gør at han er vågen meget om natten og har svært ved at sove ..
MEN, når det er sagt, så vil jeg også sige, at hvis du synes det fungerer rigtig godt at han sover sin længste lur om formiddagen, så lad være med at ændre på dette lige nu. Så hold dig til at første ændring er mere mælk og mere rigtig mad dagen igennem og her også gerne en godnatgrød, som du kan se at jeg også har indført :)
Denne indføres fordi det sikrer bedre søvn og naturligt også vil gøre at han ikke søger flaske helt så meget om natten, men netop kan nøjes med de to flasker aften og sen aften og så inden sin middagslur.
Det er helt fint at han puttes i egen seng og beroliges og betrygges i at kunne sove der. Det kan han godt lære. Du kan evt. prøve at give ham flasken i sengen, så han falder i søvn, hvor du ønsker han skal sove. Det der her er vigtigt er, at han ikke falder i søvn med flasken i munden, men at du lige fjerner den inden han sover. Gerne lige der, hvor han kikker på dig, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn. Du skal være der for ham, berolige ham og betrygge, så han forbinder det at sove med noget trygt og dejligt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske