Svar: Sover uroligt og vågner meget hyppigt
4. december 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder som om at der hos jer, har været mange urolige nætter og jeres datters maveproblemer, gråd osv. igennem lang tid, har naturligt gjort at hun både har fået en erfaring med at det at sove, ikke er noget rart - og I har samtidig også fået skabt nogle vaner, med at tage hende op, vugge hende osv.
Det er helt forståeligt at I har reageret, som I har, jeg havde gjort det samme, og det er helt okay. Men det der er vigtigt er, at huske på, at det tager rigtig lang tid at få skabt en ny erfaring, en erfaring med sig om, at det at sove faktisk er okay, det er ikke forbundet med smerter og ubehag og det behøver ikke være sådan, at man skal tages op og vugges, for at kunne sove .. :)
Og hvad kan I så forvente nu?
Jo, som udgangspunkt, så vil jeres datter have brug for jer når hun skal sove og også når hun vågner i løbet af natten. Hun er så lille at hun endnu ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Når I går eller ikke er der, så vil hun naturligt føle sig alene og føle sig forladt. De fleste børn begynder først omkring 16 måneders alderen at have en lille smule bevidsthed om at vi ikke er forsvundet helt, selvom vi er ude af syne.
Derfor er det vigtigt at I er der for hende og viser hende at det er okay, at hun trygt kan sove videre og jeg tænker at det netop er vigtigt med nærheden fremfor aktiviteter som vugge osv. om natten :)
Mit umiddelbare forslag er, at I vælger at sove sammen med hende i en periode. I kan gøre det at I fjerner tremmerne fra den ene side af hendes seng og kobler sengen til jeres seng. På den måde vil I kunne trøste og berolige hende, give hende en hånd at holde i, sige "sshh-sshh" eller lignende, så hun kan høre jer og I vil med det samme kunne berolige og hjælpe hende videre i søvnen. Samtidig med at hun lærer at sove i sin seng og I kan blive i jeres seng.
I kan også vælge at lade hende sove på eget værelse, mens en af jer så sover sammen med hende på værelset. Igen for at kunne reagerer med det samme at hun giver lyd fra sig, så hun lærer at det er okay, der er ingen farer og hun kan roligt sove videre. Netop for at hjælpe hende videre til næste søvnfase, uden for meget aktivitet, så hun lærer det af sig selv stille og roligt :)
Hvis I vælger at koble hendes seng til jeres seng, så kan I også opleve at hun af sig selv kryber over til jer og putter sig med jer og det er okay, det må hun gerne. Trygheden når hun skal sove er vigtig og det vil kun vise, at det netop er nærheden hun søger og har brug for :)
I kan om dagen træne lidt af bevidstheden om at I er der ved at lege gemmeleg. I kan skiftes til at gemme jer og også sige små lyde og så kan den anden sammen med jeres datter gå efter lyden og lede efter jer. Det kan være en leg, som hjælper til bevidstheden om at man ikke er helt forvundet, selvom man ikke lige umiddelbart kan ses :)
Det er også vigtigt at I holder fast i en nogenlunde fast rytme dagen igennem og især holder fast i et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt om aftenen. Det er med til at påvirke hendes indre ur og vil hjælpe til gode søvnvaner på sigt.
Jeg håber I kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske