Brev:
Søvn og rytme - 3 mdr.
4. december 2011
Alder:
3 mdr.
Søvn og rytme - 3 mdr.
Kære Helen.
Tak for dit svar vedr. vores putteproblemer.
Lige kort så kan jeg ikke amme ham i søvn, da han ofte spiser, når han kommer op efter lur - her spiser han fra begge sider, og prøver jeg så at lægge ham til, når han skal sove, bliver han meget vred, skriger og vil ikke tage fat.
Vi prøver at affinde os med, som du skrev, at han måske "skriger oplevelserne ud", og at det er en periode. Jeg vugger ham i barnevognen, som du foreslog, holder pause, vugger igen, hvis han skriger etc. Nu er jeg dog bekymret for, om jeg lærer ham at skrig = vug, og at han derfor på sigt vil blive ved med at skrige for at blive vugget (operant betingning). Hvad er din erfaring med det?
Han bliver enten svøbt i en dyne eller i voksien, men han er ved at være for stærk, så han tager armene op, slår sutten ud for at sutte på fingrene, men mangler så sutten og skriger igen. Kan det være en idé at prøve et reelt svøb? Har det nogen betydning for hans motoriske udvikling at ligge "fikseret"?
Derudover vil jeg høre dig ang. rytme. Jeg kan læse, at du anbefaler ca. tre lure om dagen. Det eneste, der længe har været rimelig fast er, at han sover ca. kl. 18- 05/06 med et par amninger. Så sover han ca. 4 eller fem gange i dagens løb. Gerne flere 45 min. lure (som virker for korte, for ha skriger og er ikke rigtig frisk, når han kommer op, men han er ikke til at forlænge) og en eller to længere lure. Hvordan kan vi ændre på det?
Med venlig hilsen
Signe