Brev:
Alt for tidligt op
5. december 2011
Alder:
9 mdr.
Alt for tidligt op
Hej Helen,
Min datter Luna på 9 mdr har altid været en lærke – tidligt vågen, dvs. været frisk og klar til dagen ved fem-seks tiden og forholdsvist tidligt i seng (da hun var yngre gerne 18.30). Nu kan jeg snart ikke mere – jeg er altid træt og har kort lunte, og det passer på ingen måde ind i resten af familiens rytme. De sidste uger har hun været klar på slaget fem, nogle morgener kvart i fem og i morges var den sågar halv fem!
Når hun vågner kl. 5 er hun naturligt nok træt igen allerede 8. Jeg kan til nød strække den til halv ni. Hun sover så ca. 8.30-10.00 og er herefter vågen i 3½ - 4 timer. Dvs. hendes anden lur ligger ca. halv to eller to. Her sover hun igen typisk 1½ time. I går var hun vågen kvart i fem og sov første lur allerede halv otte, hvilket jo gør, at hele den øvrige dags lure rykkes – vi blev her nødt til at lægge en halv time ind sidst på dagen.
Hun går typisk i seng ved 19-tiden. Vi har forsøgt at lægge hende en time senere i seng, hvilket ingen virkning har haft. Hun har altid sovet sin lange lur først på dagen. Nu sover hun dog også en pæn lang lur anden gang – om det er fordi hun (de fleste dage) ikke sover den tredje lur eller om det skyldes den stadig kortere nattesøvn, kan jeg ikke blive klog på.
Dagsplan som følger (plus/minus ½ time);
05.00 op
06.00 Havregrød med banan
7.30 Bolle /frugt
8.00 eller 8.30-10.00 første lur – her er hun meget træt
10.30 frokost – mos, brød, pasta, grønt, fiskefrikadelle, kød
12.30 Bolle / grød /frugt andet + bryst umiddelbart før lur
13.00 el 13.30-15.00 el 15.30 anden lur (somme tider kan hun tage 2 timer)
05.00 aftensmad – ris, pasta, kartoffel med kød eller fiskedelle
07.00 bryst suppleret med flaske (100-200 ml)
02.30 eller 03.00 – bryst, sover videre i vores seng
Vand eller sødmælk til måltiderne.
Hun er en pige, som er godt i stand, stor af sin alder. Hun spiser fint til måltiderne og er ikke bleg for at prøve nye madvarer.
For 5 dage siden begyndte hun at kravle og hive sig op ad ting. Indtil da har der været et par måneder, hvor hun har krybet / hevet sig rundt på en arm.
Hun er som regel i fint humør, dog meget forbeholden overfor fremmede. Meget glad for sin mor, dog er vi med nænsom træning nu nået til, at også far kan putte hende, hvilket er godt for alle (hun har en storebror på snart fem)
Jeg vil være meget glad for et godt råd i forhold at få hende til at sove bare lidt længere. Jeg har læst, at man kan afkorte lurene om dagen (jeg har din bog om søvn) – men egl. synes jeg ikke hun sover voldsomt meget om dagen i forhold til hendes alder. Samlet set oftest lige omkring tre timer. Kan du sige mig præcis hvad vi skal gøre? Skal vi afkorte formiddagsluren eller den om eftermiddagen? Eller bare affinde os med, at det er sådan? Kan godt blive lidt bekymret i forhold til institutionsstart og den skæve rytme.
Mange venlige hilsner,
A