Svar: Afhængig af sut og flaske
6. december 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Ditte
Det problem du omtaler, den uhensigtmæssige afhængighed af sut eller f.eks. af flaske handler om søvnassociationer.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, de små ritualer vi har, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne ofte at læse i en bog, lytte til afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres dreng er blevet afhængig af flaske eller af sin sut, for at kunne sove, så betyder det at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder ham flasken eller sutten flere gange om natten.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er her vigtigt at jeres dreng er i stand til at komme videre i søvnen uden at få flaske og uden at du giver ham en sut hver gang. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra dig.
Han har stadig brug for at få mælk og det vil være rigtig godt, hvis de 3 flasker kunne ligge inden middagslur, aften når han puttes og sen aften inden du selv går i seng. På den måde sikrer du dig at han får sit behov for mælk og væske dækket. MEN, det er vigtigt at han ikke falder fuldstændig i søvn med flasken i munden, han skal flyttes fra favn og over i sin seng - der hvor du ønsker at han skal sove, på et tidspunkt hvor han registrerer at det er der han puttes, så han forbinder det med stedet hvor han falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted.
Det er altså vigtigt at han ikke længere falder i søvn med sin flaske og det er samtidig vigtigt at han ikke er vågen, når du putter ham, han skal være træt nok til at du forholdsvis let kan lulle ham til ro, der hvor han skal sove.
Og det samme gælder sutten. Du må gerne erstatte flasken med en sut, når du putter ham, men når han har sine små opvågninger natten igennem, hvor du skal hjælpe ham med at blive lagt rigtigt, få dynen om sig, blive puttet og beroliget lidt, så er det super vigtigt at du ikke gentagende gange eller per automatik kommer sutten i munden på ham.
Der sker nemlig det, at han naturligt når han sover og sover dybt, slapper af i alle kroppens muskler også kæbemusklen og så falder sutten ud. Og hvis du så koncekvent kommer den i munden på ham, så vil han lære at han skal vågne hver gang han taber sutten - og det er uhensigtmæssigt for både dig og ham.
Det er naturligt at han med den alder han har nu og den udvikling han går igennem, har svært ved at skifte mellem let og dyb søvn, og når han sover let vågner han og vil have en flaske eller sut. Han forbinder sin sut eller flaske med at skulle sove og når han så sover let, så registrerer han med sin underbevidsthed at alt er som da han faldt i søvn. Men det er det ikke - flasken eller sutten mangler - og derfor vågner han op og falder først til ro, når han får sin flaske eller sut igen, sover videre, indtil han har næste søvnfaseskift og atter behøver sin flaske eller sut i munden. Og derfor er det heller ikke nogen løsning at I erstatter med vand ...
Han skal have en ny søvnassociation, der på sigt gør ham selvhjulpen. Du skal altså give ham en ny søvnassociation, en ny måde at falde i søvn på - det kan være en putteklud, en måde du kærtegner ham på, beroligende ord, stillingsskift eller lignende. Og meget gerne det I også beroliger ham med om dagen. Når han kan om dagen, skal samme ritual bruges om natten. Flasken skal han have, men den skal ud af munden og erstattes af noget andet tryghedsgivende - og f.eks. meget gerne en putteklud, fordi den dufter af dig og samtidig har den fordel, at han selv vil kunne finde den i søvne om natten, når han sover let og har brug for den for at komme videre i søvnen ...
Gør det til en vane, at han skal have kluden hver gang han trøstes, puttes og får flasken. Trap stille og roligt ned i mælkeindtag, så han får mindre og mindre i den flaske du vil skære væk og sørg for at kluden er der samtidig. Kluden skal så overtage flasken mere. Koble sutten til kluden, så de to ting hænger sammen, det vil også gøre det lettere for ham at finde sin sut selv, hvis han har brug for den.
Og så skal du naturligvis også sikre dig at indtaget af mad og mælk er tilstrækkeligt hele dagen igennem, så du ved, at han ikke behøver søge det om natten. Trygheden og nærheden kan han få - men ikke mad og mælk efter midnat (23-01) :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske