Brev:
Far putter
6. december 2011
Alder:
4 mdr.
Far putter
Kære Helen.
Min datter på knap 5 måneder er indtil nu kun blevet puttet af mig.
Da hun var lille ammede jeg hende i søvn. Den sidste månedstid har vi haft et putteritual: Nattøj på og hygge på puslebordet, slukke lys, ind i et mørkt soveværelse hvor hun er blevet ammet og har fået en supplerende flaske (mest flaske, jeg har nemlig næsten ingen mælk om aftenen). Så har hun fået en sut er blevet vugget lidt og sunget lidt for og så i seng. Det har fungeret fint for mig.
I dag skulle hendes far så putte hende for første gang, for jeg har i lang tid været træt af, at det kun var mig som stod for den del. Ligesom jeg i længden heller ikke synes det er godt for far-datter-forholdet.
Min kæreste fulgte putteritualet - pånær amningen, hun fik bare mere mælk i flasken, men da hun skulle lægges blev hun ked af det. Rigtig ked af det. Gråden blev ved og steg i graderne, og tilsidst gav vi begge to op. Jeg trådte til, og det øjeblik jeg fik hende i armene stoppede gråden, og så var det mig som puttede alligevel ved at vugge hende og synge en sang.
Jeg har ikke indtryk af at det var amningen hun savnede. Den har hun været træt af et stykke tid om aftenen og har hellere ville have flasken (vel fordi det er lettere og hurtigere for hende, går jeg ud fra).
Jeg er ikke helt klar over hvordan vi skal gribe situationen an fremover? Skal min kæreste holde ved, når han putter, eller er der grænser for hvor ked af det hun skal blive?
Med venlig hilsen
Malene