Svar: Far putter
6. december 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev, jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg synes bestemt ikke at I skal kæmpe en kamp omkring putning og at far skal holde ved og putte hende, når hun tydeligt har brug for sin mor netop der. Det er ikke et spørgsmål om at tvinge en putning igennem, men blot et spørgsmål om at hun skal falde i søvn så trygt som muligt. Trygge børn sover godt og det er bedste udgangspunkt for at få skabt gode søvnvaner fremover. Gør I en kamp ud af det, lader I hende græde sig i søvn osv. så vil hun forbinde det at sove med noget ubehageligt og lysten til at skulle sove og overgive sig til søvnen, vil naturligt derfor blive mindre. Det hjælper ingen af jer på sigt.
Det er ikke problematisk for far-datter-forholdet, at far ikke kan putte om aftenen. De kan være sammen på alle andre tidspunkter og far kan give masser af omsorg, nærhed osv. på alle tider af døgnet. Far-datter-forholdet styrkes ved at far og datter tilbringer så meget tid som muligt sammen - i jeres datters vågne perioder - og ikke når hun skal sove.
Det vil være en rigtig god idé at I breder putteritualet ud. Det betyder for mig at begge forældre siger godnat. Det er altså ikke et spørgsmål om at det er den ene eller den anden, I har begge en rolle i forbindelse med det at få jeres datter til at sove og putteritualet starter allerede der, hvor hun kommer i bad, får ren ble, nattøj osv. Putteritualet er for mig ikke kun der, hvor man sidder ved sengekanten og synger sang og giver mælk ...
Så for at få far mere med på banen igen, så er det vigtigt at I breder putingen ud, så han helt naturligt er en stor del af forberedelserne til at skulle sove. Det kan f.eks. være far der giver aftenbadet, smører jeres datter ind i lidt creme, frottere hende med håndklædet og de to har på den måde nærhed og tæt fysisk kontakt. Men det er stadig mor der giver flasken og hjælper lillepigen med at overgive sig til søvnen. Ved at far deltager i de forberedende ting, så vil han naturligt også bedre og bedre kunne overtage selve putningen og hvis du en dag ikke er hjemme, så vil det være helt naturligt at far så efter badet også er den der giver flaske og putter jeres datter.
Rigtig meget held og lykke fortsat - rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske