Svar: P-piller - 0 mdr.
27. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære L.A
Du har taget pillerne korrekt i og med at du skal tage den første pille den dag din menstruation begynder, altså den dag du begynder at bløde.
Her første gang du tager pillerne, altså starter på præparatet, vil du have din menstruation imens, når du stopper med pillerne ogholder de 7 dages pause, vil du få menstruation igen. Det er lidt forskelligt hvornår blødningen kommer i pausen. Hos nogle kommer den lige næsten med det samme, hos andre først efter et par dage.
Det er også forskelligt hvor længe man bløder. Hos nogen når blødningen at stoppe før de begynder på en ny pakke piller, hos andre stopper blødningen i takt med at man starter med pillerne.
Hvis man tager p-pillerne korrekt og efter foreskrifterne og altså ikke glemmer nogen, så er de næsten 100 pct sikre. Ved førstegangs-start eller ved start efter en længere pause med p-piller, skal man starte på 1. menstruationsdag med pille nr.1. som du har gjort og de burde da være sikre med det samme.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske