Brev:
Min søn sover dårligt om natten
6. december 2011
Alder:
3 mdr.
Min søn sover dårligt om natten
Kære Helen
Så har jeg fået min anden søn, og han er så skøn.. om dagen, men om natten vil han ikke sove mere end 40 min eller 1,5 time af gangen.
Lidt baggrundsviden:
Han er lige knap 4 mdr (er fra d. 14 aug), han tog ikke på de første 3,5 uge selv om han lå til konstant så han kom på flaske efter bryst der og overgik til 100 % flaske da han var 7 uger.
I den periode med bryst og flaske sov han fint om natten. Samtidig med flasken kom så kolik.. (selv om den betegnelse efterhånden ikke bruges mere) Det endte vi og SP med at konkludere at det var efter at alt andet var blevet udelukket af lægerne. Vi prøvede Zoneterapi, Kiropraktor, mylicon dråber, bøvs meget meget godt af, og alle de andre 117 råd der findes om det. Han pruttede enormt meget og det så ud som om det gjorde ondt på ham og jeg tror personligt det var det der fik ham til at græde.
Det er så småt gået over her for en 3 uger siden, dvs. da han var 13 uger. (så fra 7-13 uger) Og for ca 5 uger siden, dvs. da han var omkring 11 startede han med at sove rigtigt dårligt om natten. Siden der har vi så prøvet alt muligt forskelligt, - jeg har din bog fra første barn og læste afsnittet om at sjat spise og sjat sove og prøvede at tilbyde ham mere mælk om dagen, da han meldte sig mere om natten, det virkede så han igen kom hen på 3 flasker om natten men kun i 2 dage, så ville han ha mere, så vi gik tilbage til de ca 8 flasker i døgnet.
Som det er lige nu puttes han i hans egen seng ved siden af vores og kommer over til os i løbet af natten ( når jeg er så træt at jeg ikke kan stå op mere) Han får en flaske og går omkuld ca 21:30, og så vågner han et par gange inden hans flaske 23:30/24. Han vågner i et skrig og skal vugges i søvn i mine arme igen. Og sådan fortsætter det så hele natten, efter flasken kl. 23:30/24 vågner han igen 1-2 gange inden hans flaske 02:30/03:00
Så gentager det sig mellem 02:30/03:00 og 05:30/06:00 hvor han får den sidste flaske. - så sover vi videre til ca. 7 - indimellem kan jeg så vugge ham igen der og vi kan tage en halv time mere. Så er han vågen 1,5-2 timer spiser ca. 8:30 og så sover han formiddags lur 1,5 time ca. han bliver puttet ved bare at ligge ham i voksi og ud i barnevognen. ( den rykkes lidt så sover han på 2 min.)
Det er helt nyt at han sover hele luren uden opvågninger som om natten. Det er lige kommet sidste uge. Dvs. han sover f.eks. 9-10:30, så kommer han op og vi leger og hygger og han er glad. ingen tude ture mere. og han spiser så igen ca. 11:30/12 stykker. Så kommer han ud igen og sover efter ca 2 timer/2,5. Og sover så 2 timer, her sover han også bedre end han har gjort før. Nu kun opvågning 1-2 gange, hvor jeg må ud og gi ham sutten og så rykke lidt i barnevognen igen. Jeg har brugt 1,5 mdr på at lære ham at sove sådan, blevet ved med at prøve at få ham til at tage lidt længere stræk, og nu tror jeg det er begyndt at virke! :)
Når men så sover han fra 13-15 ca. 15:30 hvis vi er heldige. Og så får han sin eftermiddags flaske ca. 15:30/16 og er så vågen og leger og vi henter storebror og så laver vi mad = han er ret passiv, sidder i skråstolen og kigger eller er på arm. der skal ordnes mange ting ml 16-19:30. Men han er tæt igen kl 18:00 og sover der helt fint ca 30 min. Så får han igen en flaske ca.19:30.. og så er jeg vist igennem døgnet.
Det med nætterne har stået på siden slut oktober og jeg er så uendelig træt nu, tuder hver eneste dag... suk
Jeg har forsøgt at give ham flasken i sengen så han faldt i søvn der, men det giver samme resultat. Faktisk har vi prøvet mange forskellige ting, man blir jo desperat!. Vi har prøvet at putte ham i hans voksi i barnevognen, vi har prøvet at svøbe ham, og svøbe ham i hans dyne, det gider han ikke mere, vi har prøvet koldt og lunt soveværelse, vi har prøvet at han kun sover med mig ( min mand snorker lidt) vi har prøvet at ligge ham på ryggen ( han har længe haft det bedst på siden) og vi har prøvet at "fixere" hans arme under dynen lidt, for han fægter meget med dem. Lige nu ligger han med dun dune bare almindeligt over sig. Han starter med at falde til ro på síden og så ruller han om på ryggen selv, og når jeg har haft ham oppe i armene og trøste ligger jeg ham igen på siden. Jeg kan ikke få ham til ro på ryggen.
Alle de ting vi har prøvet af virker 1-2 dage af gangen. Så gode nætter har der været få af. En god nat her er at være oppe 1-2 gange ud over flaskerne.
Han er på 10 ml lactolose dagligt, 5 morgen og 5 aften = afførring ca hvert andet døgn. Det er i øjeblikket ret grønt (galde) men SP siger det er ok.
Mht MME er vi endt på en blandning af NAN1 pro og Beauvais Syrnet. Han bruger sut. Den sidder i en putteklud så den nemt blir ved munden når han ligger på siden.
Han er en god lang dreng, på 70 cm og 7,4 kg.
14 dage over tiden
Nogle gode råd?
PS: Glemte at fortælle dig at han er blevet tjekket i ørerne 4 gange af lægerne og der er ikke noget. Det ville ellers gi god mening, for han har haft en snue han ikke kan komme af med siden han var 2 uger. (hans seng er hævet og vi suger ham ind imellem )
Og glemte at fortælle at han spiser ca 130-190 ml pr flaske.
Med venlig hilsen
Ditte, den trætte mor