Svar: Min søn sover dårligt om natten
6. december 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev og tillykke med lillebror - hvor dejligt at I har fået en lille mere :)
Min umiddelbare tanke er, at din dreng må have ondt i ørerne. Og så når jeg frem til dit ps, hvor du skriver at ørerne er tjekket fire gange ... Hvem har set ham i ørene? Egen læge eller en rigtig ørelæge? Det er nogle gange at ørelægerne kan se noget, som egen læge ikke kan ...
Da han får flaske, så ved du præcist hvor meget han indtager og kan derfor nogenlunde regne ud, om han vågner fordi han er sulten - og det gør han ikke. Og du har også sikret ham ekstra mælk og giver ham nu ofte 8 flasker i døgnet, som jeg kan læse dit brev.
Han har haft meget urolig søvn, kolik-agtige smerter og har naturligt grædt meget og I har haft nogle hårde måneder, men det lyder som om at det er på retur nu. Han kan naturligvis godt have en erfaring i kroppen, som gør at han forbinder det at sove med at have ondt og det ikke er rart, men det burde ikke være det. ...
...
Maven holdes igang med laktulose og I har fundet en blanding af mme som virker godt for ham ...
Hvorfor sover han nu langt bedre om dagen .. tja her tænker jeg at hans afbrudte nattesøvn naturligt gøre at hans behov for at sove er større, han er simpelthen så træt om dagen, at han der "bare" sover ...
Jeg tænker lidt højt, måske kan du fornemme det ... :)
Så hvad når jeg frem til .. Gylper han? Kunne det tænkes at han har problemer med refluks, at han simpelthen har tilbageløb af mælk og mavesyre, så det står og kører op og ned i spiserøret når han sover og det er ubehageligt? Det vil give smerter og afbrudt søvn ligesom ørepine ...
Jeg har meget svært ved lige at gennemskue hvad der sker hos jer, men den beskrivelse du giver lyder som en dreng der har ondt og det kunne være en øreproblematik, hvor han skal ses af en ørelæge og det kunne også være en refluks-problematik ...
Kan du bruge lidt af dette videre? Det håber jeg.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske