Svar: Søvnfaser - 3 mdr.
7. december 2011
Alder:
3 mdr.
Kære NM
Børn vil allerede fra fødslen have REM søvn (aktiv søvn) og non-REM søvn (stille søvn) og når det nyfødte barn sover, så er det ofte let at se hvornår barnet sover det ene og det andet. Når barnet sover ”aktiv-søvn”, så trækker det vejret let uregelmæssigt, du kan se øjnene bevæge sig lidt under øjenlågene, og nogle gange ligger barnet og smiler for sig selv. Når dit barn sover ”stille søvn”, vil det derimod ligge mere stille, vejrtrækningen vil være dyb og rolig og en gang imellem kan du se at barnet laver suttebevægelser med sin mund.
De første 3 måneder er barnets søvn ikke inddelt i stadier, som man ser hos os voksne og hos større børn. Måler man hjernebølgerne under søvn, så ser det meget forskelligt ud mellem børn og voksne.
Når barnet er ca 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM-søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Det er dog først i 6-8 måneders alderen, at non-REM-søvnen begynder at minde om den form for non-REM-søvn, vi andre har. Jeres søn vil således ikke have de samme stadier hvor han sover lettere, dybere og dybere, som man vil se hos lidt ældre børn.
Når vi sover så vil vi normalt starte med at komme i non-REM-søvnstadiet først, det gør det spæde barn ikke. Det nyfødte barn falder i søvn og kommer i REM-søvn med det samme. Men netop omkring 3 måneders alderen, som jeres dreng er i nu, så vil han begynde at komme i non-REM-søvnstadiet først. MEN, søvnens sammensætning er stadig forskellig. Hos os voksne, vil vi sove dyb søvn efter 15-30 minutter, men det lille barn vil gå fra at være i en døsig og let non-REM-søvn til stadie fire inden for få minutter. Herefter vil han skifte mellem at være dybt sovende og let sovende og halvdelen af hans søvn vil være REM-søvn. Det er lidt forskelligt hvornår disse skift ligger, men du vil næsten kunne se det på ham. Nogle gange ligger skiftet efter 40 minutter, andre gange efter 60 minutter eller 90 minutter.
Men som udgangspunkt vil han altså med den alder han har nu, så småt begynde at komme i den dybe søvn hurtigt, efter at han er faldet i søvn.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske