Brev:
Hvordan genlærer vi ham at falde i søvn selv?
7. december 2011
Alder:
11 mdr.
Hvordan genlærer vi ham at falde i søvn selv?
Hej Helen.
Min søn på nu 11 mdr har altid sovet godt om natten, og har sovet igennem fra han var en måned gammel. Hans seng har pga pladsmangel stået i vores soveværelse. Nu er vi imidlertid flyttet i noget større, og han har fået sit eget værelse.
I forbindelse med flytningen er hans soverytme røget helt ud af vinduet. Han vil ikke længere falde i søvn selv. Han græder hjerteskærende og rejser sig op i løbet af fem sekunder efter vi har forladt soveværelset. Vi er derfor begyndt at sidde ved ham til han falder i søvn, for så at liste ud af soveværelset og krydse fingre for at vi ikke kommer til at træde på et gulvbræt der knirker.
Han vågner desuden i gråd alt fra 1-5 gange om natten og rejser sig op. De fleste gange er det nok at give ham sutten og lægge ham ned, men indimellem kommer han over i vores seng for at falde til ro, og så sover han stortset med det samme igen. Han finder stor tryghed i at mærke på os, klemme og pille os i ansigtet, på halsen og brystet for mit vedkommende (han blev ammet til han var otte mdr), og kan fortsætte med at gøre det langt ind i søvnen. Det lyder måske lidt åndssvagt, men det gør simpelthen SÅ ondt og jeg er tit kradset helt op med rifter over alt. Hvad kan jeg gøre for at få ham til at stoppe?
Nå, tilbage til det egentlige spørgsmål - hvordan får vi ham rykket ud af soveværelset, ind på eget værelse og lært ham at falde i søvn selv på den bedst mulige måde? Skal det gøres på én gang eller i etapper?
På forhånd tak for svar,
Mette