Brev:
Han spiser som en baby
7. december 2011
Alder:
11 mdr.
Han spiser som en baby
Hej Helen.
Min søn på 11 mdr er begyndt at spise som en baby igen. Han blev ammet til han var otte måneder, hvorefter han selv valgte det fra og ikke gad mere. Vi startede op på grød da han var fem måneder, og fra han var otte - ni måneder har han stortset spist hvad vi har spist.
Dengang så hans mønster sådan ud:
kl. 7.30 Havregrød m moset banan, vand i kop
(evt frugt kl. 9 hvis han er stået tidligere op en sædvanligt)
Kl. 11.30 Rugbrød el. bondebrød m pålæg, vand af kop
Kl. 15 Yoghurt m havregryn og frugtmos, en bolle, frugt el. andet lign.
Kl. 17.30 Aftensmad, vores mad
Kl. 19.30 ca. som kl. 15
Han spiste snildt en hel skive rugbrød og vi stødte ikke på noget han ikke kunne lide.
Nu er han så inden for den sidste måned begyndt at spytte sin mad ud. Havregrød og yoghurt ryger lige ned og vi må gerne made ham. Rugbrød vil han ikke have hvis vi giver ham det, så jeg har prøvet at stikke hapsere på en lille gaffel, som han så selv spiser med. Det gik fint i en uges tid, så røg det også ud. Når han får hapserne stillet foran sig tager han dem fint i pincetgreb, putter dem i munden mens han stritter med lillefingeren, spiser pålægget og spytter brødet ud igen. Nogenlunde det samme gentager sig ved aftensbordet hvor vi måske får lov til at give ham tre-fire mundfulde, hvorefter alt ryger ud igen eller bliver kastet på gulvet. Det er svært ikke bare at komme til at sige "nej, nej, nej, nej" og ende med at blive rigtig irriteret.
Jeg har svært ved at gennemskue løsningsmulighederne. Han kan ikke administrere en hel tallerkenfuld mad - han tager det op stykke for stykke og smider det på gulvet, for så at tage et nyt stykke op osv. Det er for overvældende eller sådan noget. Men hvad filan gør vi så? Jeg har altid tænkt at hvis han var sulten, så spiser han vel, men lige nu lever han stortset af havregrød, yoghurt og boller med smørreost. Jeg prøver lige pt nogle Schulstad levebrød boller til frokost hvis det simpelthen er fordi han ikke kan lide rugbrødet, men det er vel heller ikke nogen holdbar løsning?
Desuden drikker han ikke mælk. Han har heller aldrig ville drikke MME. Jeg laver derfor havregrøden på ren sødmælk for at få noget i ham. Han får i grøden 2 dl sødmælk hverdag + 1 dl sødmælksyoghurt - er det for lidt mælk og skal jeg til at overveje at give ham noget kalktilskud?
På forhånd tak for svar,
Mette