Svar: Han spiser som en baby
7. december 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Jeres dreng er ved at nå en alder, hvor han naturligt spiser mere selektivt. Alt kommer ikke bare automatisk i munden, men maden skal undersøges på andre måder. Han kan finde på at tygge på maden og tage den ud af munden, for at se, hvordan den ser ud, når den er tygget. Han vil hellere smatte maden ud mellem fingrene og fornemme hvordan det klistrer end han vil spise det. Han flytter maden fra tallerkenen og ud på bordet, skubber maden fra bordet og ned på gulvet, vender måske tallerkenen på hovedet, banker skeen i bordet, kommer mad op i glasset osv. alt sammen fordi han er igang med at undersøge og mærke og opleve verden.
Han undersøger naturligvis også hvad det gør ved jer ... Og han er så bevidst nu at han godt ved, at han kan få en særlig reaktion fra jer, når han afviser den mad I giver ham. Nogle forældre laver andre retter, nogle lokker med belønning, nogle begynder at lege med maden eller bruger legetøj ved bordet, og mange gange sker det at man som forældre sidder og diskuterer - hen over hovedet på barnet - hvad næste skridt skal være, hvad man nu skal forsøge .. Han er blevet centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det ...
Derfor er det vigtigt at I på en gang både anerkender hans lyst til at mærke, undersøge, lave lyd osv. og også får sat nogle grænser for, hvad der er okay og hvad der ikke er. Naturligvis med respekt for ham og han naturlige lyst til at lære :)
Det første I kan gøre er at sørge for at han uden for måltiderne får stillet sin lyst til at undersøge, mærke og lave lyd. Hvis han fascineres af mad der smattes ud mellem fingrene, mad der klistrer osv. så vil det være rigtig godt at bage boller og lade ham sidde med bolle dej i hænderne. Hvis han fascineres af at lave lyd, banke med tallerken og ske i bordet, så anerkend lysten til lyd ved at give ham en hammerbræt, en tromme eller lignende, som han kan lave lyd med. Hvis han fascineres af at komme mad op i glasset for at se mælken løbe ud over det hele, så lad ham lege med vand og sand :)
Jo mere I kan aktivere og stimulere ham og hans lyst til at undersøge uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed er der for at han vil kunne koncentrere sig om at spise og ikke vil lege med maden, når I så sidder ved bordet.
Sørg også for at maden er overskuelig for ham. Giv ham mad af ensfarvede tallerkener eller giv ham kun små hapsere af gangen, så han ikke skal koncentrere sig for meget. Når han har spist 3 hapsere, så kan han få lidt flere.
Fortæl ham hvad I gerne vil have ham til i stedet for at skælde ud. "Ind i munden skat, ind i munden, mmm mam mam, smager godt" eller lignende, så han hører hvad det er der sker nu og så fokus er at spise og det på en positiv måde.
Varier hans indtag så han får noget forskelligt sammen med noget han kender og er tryg ved. Det er fint at du f.eks. skifter mellem levebrødboller og rugbrød, så han ikke altid får det samme. Det vil være rigtig godt at I f.eks. til frokost også giver ham kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd fra ovnen, kogte grøntsager osv. Altså rester fra aftensmaden, så han ikke kun får brød, men får små valgmuligheder ved siden af.
Tilsidst vil jeg lige sige at I naturligvis også skal sikre jer at han ikke foretrækker skemad fordi han har ondt for tænder eller på anden måde er syg - øreproblemer kan f.eks også spille ind :)
Med hensyn til mælk, så er han dækket hvis han får ca 500ml dagligt og det gør han, som du beskriver det nu. Husk på at også ost er en god kilde til kalk og også sovs er godt og det hele tæller med. Tal med lægen om nødvendigheden af et kalktilskud fremover, når han bliver et år og alligevel skal til lægeundersøgelse.
Det er ikke sikkert at det er nødvendigt med kalktilskud. Når han bliver 1 år, anbefales det at indtaget ligger mellem 350-500ml dagligt og det lyder det som om at han godt kan nå op på. Du kan også vælge at supplere med en multivitamintablet som indeholder lidt ekstra kalk til den tid, naturligvis knust, så han ikke får den galt i halsen ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske