Svar: Vågner og er utrøstelig
7. december 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Cathri
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du fortæller at din dreng vågner, I går ind til ham og først når I går fra ham, bliver han utrøstelig. Det lyder derfor for mig som om at jeres dreng lige nu har brug for at mærke jer, se jer, vide at I er der for ham, når han vågner.
Han er stadig så lille at han ikke ved, hvor du er, når du går. Han kan ikke forholde sig til at du er lige inde på den anden side af væggen. Han forstår ikke at du er i et andet rum og derfor føler han sig forladt og alene, når du går. Han kan heller ikke forholde sig til tid, han ved ikke om du kommer igen om 3 minutter eller om 3 timer. Bevidstheden om at du ikke er forsvundet, selvom du ikke kan ses, begynder først at komme omkring 16 måneders alderen.
Derfor er det rigtig vigtigt at du ikke går fra ham, men beroliger ham, betrygger ham og hjælper ham videre i søvnen, når han vågner. Der kan godt være en sammenhæng mellem hans mellemørebetændelse og opvågninger. Når man har mellemørebetændelse, så vækkes man at smerter fra ørerne, når man har sovet lidt. Og jeres dreng har sandsynligvis haft en periode, hvor han er blevet puttet, er faldet i søvn og så vågnet af smerter og det gør at han fortsat har en opvågning nu, også selvom hans ører er behandlet.
Det er derfor vigtigt at give ham en ny erfaring med sig om at det at sove ikke er forbundet med noget ubehageligt og med smerter, men at han roligt kan sove videre, når han vågner, at I er der, passer på ham osv.
Hvis du kan få ham til at sove videre i egen seng imens du er der, holder ham i hånden, putter dynen omkring ham osv. så er det rigtig fint, men hvis han rejser sig, strækker armene op mod dig og signalerer "tag mig op, gå ikke fra mig" så skal du ikke gå fra ham. Så tag ham op, berolig ham og prøv at putte ham igen og hvis han ikke vil dette, men har brug for dig, så tag ham med ind og sov hos jer.
Børn der klynger sig til deres forældre for at sove er inde i en periode, hvor de har brug for dette og kun ved at give dem den nærhed og tryghed de beder om, får man skal gode søvnvaner.
Du skal naturligvis sikre dig at hans rytme om dagen ikke påvirker søvnen om natten negativt. Det er f.eks. vigtigt at han ikke sover sidst på eftermiddagen, da søvn efter kl 16 godt kan gøre at han vågner midt nat. Du skal naturligvis også sikre dig at han ikke vågner fordi han er sulten og har brug for at få mere mad i løbet af dagen, evt. en godnatgrød inden sengetid. Og så skal du være helt sikker på at han ikke vågner fordi han er afhængig af sin flaske, som han jo stille og roligt skal trappes ud af, med den alder han har nu ...
Men som du beskriver det, så lyder det som en periode, hvor han naturligt vil søge jer ekstra meget og har brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed og det skal han naturligvis have :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske