Svar: Sur dreng omkring spisetid
7. december 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Charlotte
Der kan være flere grunde til at Mikkel skriger ...
Han kan naturligvis øve sin stemme. Men den alder han har er det meget normalt at skrige højt og skingert, brumme dybt og øve sin stemme. Ofte vil det her hjælpe at anerkende lysten til at skrige og sige "sikke du kan skrige, kan du også sige som en hest pprrr, pprrr, pprrr" eller lignende. Så han hører at du høre og ser ham og så du får ham til at øve en lyd, som for jer alle er lidt mere rar :)
Han kan også skrige, fordi han har ondt. Måske er stolen for stram, måske sædet for hårdt at sidde på og han kan forbinde det at sidde i sin høje stol med noget der er ubehageligt. Måske har han ondt for tænder eller ondt i halsen.
Så kan han skrige, fordi han bliver frustreret over at skulle spise selv, hvilket han ikke helt mestrer og det er frustrerende at ville en masse, som man endnu ikke kan. Han kan også skrige over det modsatte, at han gerne vil spise selv og skal have mad i hånden og bliver frustreret over at blive madet. Du må her prøve at gøre begge dele, så han evt. starter med at få noget i hånden og du følger efter med en ske, eller modsat, at du starter med at få givet ham noget hurtigt og så har han mere ro til at sidde og spise sammen med i andre bagefter.
Han kan også skrige fordi han er træt og har rigtig meget brug for fysisk kontakt og nærhed, brug for at I ser ham og er der for ham. Jeg synes faktisk at du en overgang skulle prøve at lade ham sidde på dit skød, når I skal spise. Og gerne give ham mad fra din tallerken. Og samtidig også give ham noget han selv kan sidde med i hånden. Det kan godt hjælpe ham og give jer alle lidt mere ro på måltiderne, hvis han i en periode kunne sidde hos dig eller far - hvem han nu helst vil sidde hos og bedst finder ro hos.
Og så er det også en rigtig god idé at se på hans indtag af mad dagen igennem. Han skal nu have rigtig mad i løbet af dagen. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, må også gerne få varm middagsret - risretter, pastaretter eller lignende til frokost, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med frugtmos eller en flerkornsgrød eller mysligrød, vand af kop
Aften 17.30: Udgangspunktet er familiemaden, risretter, pastartter, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs af forskellig slags. Der skal være mad til hånden, mad i hapsere og også stadig gerne mos. Vand af kop.
Kommer i bad, får nattøj på osv. Og tilbydes i forlængelse heraf en godnatgrød, som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske