Svar: Nattøj eller ikke nattøj?
7. december 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Christian
Jeres datter, har en alder lige nu, hvor hun drømmer rigtig meget og faktisk oplever man tit at børn netop i 18-20 måneders alderen vågner, græder, nogle gange skriger om natten. De sover meget uroligt, virrer med hovedet, sparker og kan også sparke dynen af eller tage hive tøjet af mere eller mindre i søvne ...
Jeg tænker derfor at der måske er noget udviklingsmæssigt inde over hos jer, som gør at jeres datter lige nu sover uroligt og som en del af dette, altså som en del af sine drømme sparker dynen af, tager nattøjet af, kalder på jer og viser ekstra stort behov for fysisk kontakt og nærhed.
Du har dog ret i at hun ikke skal blive kold om natten og det er nødendigt at forsøge at finde ud af, hvordan hun bedst klædes på, for at kunne holde varmen. Jeg er tilhænger af at børn får tøj på og at man så nedsætter brugen af dyner, tæpper osv. Det er bedre med nattøj og en tyndere dyne eller et tæppe, end det at at lægge et næsten nøgent barn under en tyk dyne. Så ja - jeg er tilhænger af nattøj :)
Jeg vil foreslå at I prøver med en heldragt til jeres datter, fordi den naturligt er sværere for hende at tage af og på selv. I kan få heldragter op i størrelse 104-110 og det er en god idé at købe disse i stedet for todelt nattøj.
I kan også forsøge jer med en natdragt der kan lukke i ryggen. På Lirumlarumleg, der lige nu har en annonce hos mig, kan I købe en Poppy Rose natdragt i økologisk bomuld, netop med ryglukning, - det gør det sværere for jeres datter at få dragten af. Den fås op i str. 92 ...
Også det franske mærke Petit Bateau har jeg nogle gange set lave natdragter med ryglukning, det kan I også søge efter ... :)
I skal naturligvis også sikre jer at temperaturen i værelset, hvor hun sover er i orden. Det anbefales med mellem 16-20 grader i soverum. I skal sikre jer at madrassen hun ligger på, dynen hun har, sengetøjet osv. er åndbart og ikke noget hun ligger og "koger" i og på.
Håber I kan bruge dette videre, så lillepigen ikke fryser og så både far og datter kan sove lidt mere sammenhængende :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske