Svar: Problemer med at sove om aftenen og natten
7. december 2011
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele mine tanker med jer.
For det første har jeres datter en alder, hvor hun begynder at være mere tryghedssøgende og har brug for ekstra meget fysisk kontakt og nærhed. Særligt i 18-20 måneders alderen oplever man dette og det er helt naturligt for hendes udvikling og det er her I har oplevet det starte og dette sammefaldende med at I har været på en lille ferie og hun har været passet af bedsteforældrene ...
Det handler om at børn i jeres datters alder begynder at have farefornemmelse, alså en fornemmelse af at verden ikke kun er sjov og ballade, den er ret farlig og hun møder meget modstand. Hun er aktiv om dagen, hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun løber hurtigt og falder, slår hul på knæet, hun oplever at andre tager legetøj fra hende og hun oplever også at I giver flere "nej'er" i løbet af dagen. Alt dette gør at hun naturligt skal have bearbejdet en masse oplevelser og det giver for det første en urolig nattesøvn.
Hun har en alder nu, hvor hun begynder at forstå at I er inde i stuen, når hun er på værelset. Hendes protester mod at skulle falde i søvn og protest mod at I går fra hende, kan således handle om at hun ikke vil sige farvel til dagen og til alt det hyggeligt, hun har mere lyst til at være sammen med jer end lyst til at skulle sove alene. Og lysten til at være sammen med jer, sikkerheden for at I er der, er naturligvis forstærket af at I har været væk. Selvom hun har haft en bevidsthed om at I ikke var forsvundet helt, så har hun jo ikke kunne forholde sig til tid, hun har ikke anet om I kom igen om 3 minutter eller om 3 dage og hun har ikke kunne forstå en forklaring om at I ville komme tilbage. Det har naturligt været rigtig svært for hende også selvom bedsteforældrene har passet hende godt og naturligvis elsker hende højt.
Det er altså en balance imellem at give hende den ro og tryghed hun har behov for, for at give slip på dagen og overgive sig til søvnen, samtidig med at I også skal vise hende at hun faktisk skal sove nu og roligt kan gøre det, fordi I passer på hende.
Det er en god idé at sidde hos hende, når I putter hende om aftenen. Det er fint at sidde ved siden af hende, læse en godnathistorie imens hun ligger i sin seng. Og det vil her være en god idé at holde fast i at hun ligger i sin seng, at I sidder der og læser, men hun skal ligge ned og slappe af imens.
I skal naturligvis overveje om hun i en periode skal puttes lidt senere end hun bliver lige nu. Hvis hun er 1 time om at falde i søvn, så puttes hun måske for tidligt i forhold til, hvor lang og hvor sen en middagslur hun tager - eller simpelthen i forhold til at hun lige nu vægrer sig mod at sove. Hvis putningen hver aften tager en time eller mere, så kan I godt risikere at komme ind i en rytme, hvor hun begynder at forvente at putningen skal vare så længe - at sådan er ritualet og for at få brudt dette, kan det være en god idé i nogle dage at putte hende så sent, at I er sikre på at hun ikke kan holde sig vågen i så lang tid. Netop fordi det kan give hende en ny fornemmelse for, at hun jo netop skal sove, når hun bliver lagt i sengen :) Og ja, det vil gøre at hun i et par dage sover lidt mindre end hun plejer og derfor kommer i søvn underskud, men det skal netop også gøre at hun naturligt så også føler behov for at skulle sove og begynder at overgive sig til søvnen hurtigere, når hun så puttes.
Derudover så kan det også være en rigtig god idé at lave noget praktisk på værelset eller lige ude i gangen. I kan altså starte med godnathistorie, kærtegn osv. og derefter kan I så gå ud i gangen, for at hente noget strygetøj eller lignende, som I kan ordne på værelset eller lige uden for døren.
Det er vigtigt at hun kan se jer og I skal således holde jer i nærheden så I kan give hende masser af verbal kontakt og berolige hende med ord, men uden at sidde eller direkte hos hende. Imens I står og stryger kan I således sige "jeg er lige her, nu skal du lægge dig ned at sove, mor passer på dig, nat-nat" eller hvad du nu vil sige.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Barnet får også en fornemmelse af at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove.
Jeres datter kan kalde lidt "Moooaar" og du kan svare "ja, jeg er lige her, sove nu skatterpige", så hun igen og igen hører at det er det hun skal, men samtidig er tryg ved det, fordi du ikke går fra hende, du er der, passer på hende.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet mere rolig ved at være i sin seng.
Så hos jer, vil det altså være en rigtig god idé for det første at prøve putte hende lidt senere, så hun er træt nok til at sove, når hun lægges i seng. Og for det andet, at være i nærheden og signalere tryghed og ro, men også at I har andet kedeligt at tage jer til, når hun skal sove :)
Håber du/I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske