Svar: Mere søvn
7. december 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Alice
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil gerne dele mine tanker med dig.
Det indre biologiske ur, også kaldet den cirkadiske rytme, sidder i hjernen og fortæller os, hvornår vi skal være vågne og aktive og hvornår vi skal sove. Hos et lille barn er rytmen ikke etableret, barnet vil f.eks. naturligt have brug for at få mad i løbet af natten og vil derfor have søvnafbrydelser fordi det er sultent ...
Hos os voksne kører det biologiske ur normalt uden problemer, men hos små børn skal det fin-tunes lidt. Og når jeg læser dit brev og din beskrivelse af jeres datter, så lyder det for mig som om at hun skal have hjælp til at få påvirket sit indre ur, i en rytme, som vil gavne jer alle, som er god for hele familien. Og det kommer ikke af sig selv ..
Det er rigtig vigtigt at du f.eks. putter hende på faste tidspunkter og også tager hende op til fast tid - altså faste sove og stå op tider, har stor betydning. Det er også vigtigt at hun indtager mad på bestemte tidspunkter i løbet af dagen og at den mad hun får er passende sammensat i forhold til om hun skal være vågen og aktiv eller om hun skal kunne sove godt. Hun skal have væske nok hele dagen igennem, så hun ikke behøver søger det om natten - hendes indre ur skal nu lære at sove uden at behøve mælk midt nat.
Hun skal også aktiveres rigtig godt i løbet af dagen. Det er vigtigt at hendes vågne perioder er aktive perioder og det betyder at hun her skal bruge sig selv både motorisk og mentalt. Hun skal blive både fysisk og mentalt træt og bruge sig selv så meget, at hun naturligt har brug for at sove, når hun så bliver puttet.
Nogle børn er meget svære at aflæse og det kunne godt lyde som om at jeres datter er en meget aktiv lille pige der helst ikke vil gå glip af noget. Hun vil følge med og der skal ske noget hele tiden. Det lyder som om at hun ikke helt mærker hvornår hun egentlig er mæt og sulten og hvornår hun egentlig er træt og har brug for at sove og hvornår hun skal være vågen og aktiv - og det er dette du er nødt til at hjælpe hende med.
Det bedste du kan gøre er derfor at indføre en helt fast plan for dagen, hvor du lidt firkantet sagt, måske skal kikke lidt mere på tiden end på din datter. Så hun får mad på faste tidspunkter, og så hun puttes og hjælpes til at sove, når du ved at nu er det tid, ligesom du styrer, hvornår hun står op :) Altså simpelthen for at få hendes indre ur ind i en rytme, som er god for jer alle.
En dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre hos mor men skal ikke ammes igen, når hun vågner og dagen begynder.
Morgen: 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 9.30-10 og skal ikke ammes først. Sover her måske kun 40 minutter og det er helt okay. Tag hende op, når hun vågner.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 og her sover hun dagens længste lur og må meget gerne sove 1½ -2 timer, hvis hun på nogen måde kan. Evt. sætte hende op i barnevognen og køre hende en tur, hvor hun starter med at sidde og kikke på verden og læg hende så først ned, når hun tydeligt viser sig parat.
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Og ammes også stadig her om eftermiddagen.
Sover sandsynligvis stadig dagens 3 lur som er en powernap på 20-30 minutter. Denne lur forsvinder på sigt, men lige nu har hun sandsynligvis brug for den
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Ammes og puttes ca kl 20 - tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en 3. lur hun tager.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og skal nu lærer at sove uden yderligere bryst til næste morgen tidlig.
Og det er så jeres næste udfordring at hun lærer at sove uden at være afhængig af brystet og det betyder også at det vil være rigtig godt at hun ikke længere sover i samme seng som dig, men at hun sover i egen seng. Det er vigtigt at hun ikke ligger med brystet foran sig hele natten, fordi det naturligt forstyrrer hende og gør at hun så søger det ekstra meget ...
Og så er det en god idé at starte med at lære hende at sove uden brystet om dagen - hun skal f.eks. ikke længere ammes inden formiddagsluren og det er en måde at lære hende det på og få skabt nye rutiner, som så kan overføres til aften og nat senere hen ...
Men i første omgang forsøge med en fast dagsplan, se på tidspunkterne mere end på jeres datter og forsøg at sikre hende et bedre indtag af mad dagen igennem, fordi det naturligt også spiller ind på hendes søvn om natten og evne til at kunne komme væk fra brystet natten igennem ... :)
Du kan naturligvis godt forsøge at give flaske på de tidspunkter hvor jeg har skrevet amning i håb om at hun på et tidspunkt vil acceptere det. Du kunne evt. forsøge med flaske inden middagsluren for at se om hun ville acceptere det der og derefter sove en længere lur - det kunne være et forsøg værd og ville også give dig lidt af den frihed du efterspørger ...
Der er mange ting hos jer, der spiller ind, men jeg håber at lidt af disse råd giver jer noget at arbejde videre med indtil videre ... Fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske