Brev:
Nye puttevaner skal indføres inden lillesøster kommer
7. december 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Nye puttevaner skal indføres inden lillesøster kommer
Kære Helen
Længe siden :-). Nu har brug for dig igen. Er gravid med Augusts lillesøster, som vi venter til februar.
August er nu snart 2 1/2 og han trives godt i det store hele. Den største udfordring vi har med ham er nok hans søvn.. eller rettere putning og søvnrytme, for når han først sover, så sover han tungt og længe og det er jo bare dejligt. Han er klart en ugle:-) og vi har måttet justere hans opvågningstidspunkt om morgenen til kl 7, for at han kan sove i vuggestuen. Hvis vi lader ham sove, vågner han først kl 8-9 eller endda senere endnu.
Om aftenen oplever vi at han først sent, dvs ved 21 tiden er parat til at sove og ofte bliver den næsten 21.30 inden han sover. Han sover så til ca 7.15 og igen ca 2 timer i vuggestuen (hvor han bare selv lægger sig til at sove på sin madras).
For især mig (ikke så meget for far) har det længe været en frustration at vi ikke har fået ham vænnet til at falde i søvn selv. En af os putter ham hver aften inklusive at ligge hos ham til han sover. OG faktisk ligger vi på en madras på gulvet ved siden af ham - og når han så sover bærer vi ham over i hans tremmeseng hvor han sover resten af natten uden at vågne. Det er ikke så meget det med at være hos ham til han sover, jeg synes er frustrerende, men rettere det, at jeg synes det tager for lang tid - ofte minimum 60 min - og der bliver rodet for meget rundt; August er meget glad for at ligge og putte sig ind til os, rode i vores hår etc. og han gør en del krumspring for at undgå at skulle sove.
Det er således ikke udelukkende pga at vi venter en lille ny, at jeg (vi) gerne vil ændre puttevanerne, men det er noget vi længe har ønsket, men som vi ikke har kunnet tage os sammen til fordi vi frygter det meget - altså de voldsomme protester som vi formoder det udløser (men vi kan jo ikke vide det, for vi har ikke prøvet).
Vi har nu købt en juniorseng til August, (tremmesengen er også ved at være for lille, da han er ret lang) og vil gerne lave den bedste tænkelige overgang for ham, dels til juniorseng og dels til en ny vane med at vi læser/synger med ham ca 15-30 min hvor efter vi siger god nat og går ud af rummet.
Jeg kan slet ikke beskrive hvor meget det ville betyde for mig /os at få indført en sådan vane. Det ville lette os så meget i det daglige. Give os lidt aften sammen, samt det ville selvfølgelig gøre det nemmere for os når vi får nummer to.
Jeg har tænkt på noget med at forklare August at nu er du jo en stor dreng og skal over i en stor seng etc... og så skal du falde i søvn alene ligesom nede i vuggestuen.. (August er meget sproglig - så vi kan virkelig forklare ham meget).
Men jeg vil meget gerne høre hvad din anbefaling er til både praksis (hvad gør vi helt konkret) og ikke mindst til hvordan vi skal italesætte det nye overfor ham. Hvad kan vi bruge af redskaber til at lykkes med overgangen ?
(håber ikke du mener det kommer for tæt på at han skal være storebror, for så kan han jo have behov for at have lov at være den lille.... ??)
Glæder mig meget til dit svar, så vi kan komme igang med den store ændring.
Kærlig hilsen
Jane