Svar: Vores barns søvn
7. december 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Trætte forældre
Jeres datter lyder til at være en sensitiv pige, der bliver påvirket af mange mennsker, stor uro og uvante rammer og det er rigtig godt at I er opmærksomme på, at hun har særligt brug for både ro og fast struktur, fordi det giver genkendelighed og dermed også tryghed.
Det lyder også som om at I er ret gode til at aflæse hendes signaler og hjælpe hende, når hun har brug for det og det lyder helt rigtigt, at hun har et iboende signal om at det at sove er ikke rart og derfor stritter imod. Hvorfor hun har det sådan er der sandsynligvis flere grunde til, men en årsag kan godt være den fortidlige fødsel og sondemaden og hvad dertil hører ...
Samtidig så er der dog heller ingen tvivl om at hendes alder og udvikling og alt det der sker med hende både motorisk og mentalt lige nu også spiller ind. Og 8-10 måneders alderen er generelt udfordrende for forældre - ikke kun for jer .. hvis det kan være en trøst .. :)
Hendes indtag af mad om dagen, eller mangel på samme og hele dagens rytme, aktiviteter osv, dagen igennem spiller naturligt også ind på hendes søvn om natten og også på hendes evne til at overgive sig til søvnen. Det hele hænger jo sammen og påvirker hinanden ...
Når jeg læser jeres brev, så får jeg indtryk af at bevægelse altid har været vigtigt, for at jeres datter kan sove. Da hun var helt lille sad i på en bold og hoppede op og ned, da hun blev ældre, gik I op og ned med hende i armene og vuggede hende i jeres favn. Så gik I over til at bruge en slyngevugge, hvor hun også kan bevæges og lulles i søvn, så en almindelig vugge og nu er I tilbage til slynge vuggen igen ...
I princippet er det rigtig godt at hun er blevet vugget så meget. Det styrker hendes vestibulære sans, som hun netop har brug for hjælp til at få stimuleret, fordi hun er født før tid og I skal derfor ikke være ked af at I har fået skabt en "vuggende rytme", men hun har også en alder nu, hvor det vil være rigtig godt, at der sker noget andet og hvor hun kan begynde at lære at sove for sig selv uden at være i bevægelse.
Det lyder for mig som om at I skal tage det i etaper og selvom I allerede har gjort meget og nu har taget en beslutning om at det er bedst at hun sover i eget værelse, så er jeg lidt fortaler for at hun ryger tilbage i soveværelset igen. Men dette for at få hende ud af slyngevuggen samtidig med at hun får nærhed og gøres så tryg som muligt.
Mit forslag er faktisk at I kobler hendes seng til jeres seng, ved at fjerne den ene side af tremmerne og sætte sengene sammen. Og så vil jeg foreslå at I starter med at putte jer sammen med hende, lægge tæt, holde om hende, give hende mælk og lade hende falde i søvn med den nærhed, der naturligt følger med ved denne metode. Når hun ligger ved siden af en af jer, så hold hænderne på hendes hofte og vip/vug hende lidt så hun på den måde får lidt af den bevægelse hun kender til og er tryg ved. Hold hende i hånden, kærtegn hende og vær der.
Stille og roligt flyttes hun så længere og længere væk eller I trækker jer væk fra hende, så følelsen af at være omsluttet og helt tæt på jer gøres mindre. Stadig holder I hænderne på hende, giver hende en hånd at holde i, ritualet er som det plejer, men med en armslængde afstand og stille og roligt puttes hun så i egen seng, der er koblet til jeres og dermed er en forlængelse af jeres seng. Hun puttes i egen seng og beroliges og hjælpes til at sove direkte der.
Og når hun så kan det, så flyttes hun til eget værelse, samme ritual, I er der, giver hende mælk i sengen, holder hænderne på hende og hjælper hende til at overgive sig til søvnen, men så hun lærer at sove i sin seng og uden at være i bevægelse. Små skridt stille og roligt i den rigtige retning hvor hun omsluttes og skærmes og hjælpes til ro med jeres nærhed og fysiske kontakt, som så strækkes mere og mere, så hun kommer mere og mere på afstand og lærer at klare det lidt mere selv :)
Rytmen om dagen spiller som sagt ind og jeg vil derfor også lige sende jer en dagsplan, som jeg foreslår at den kan se ud til en pige der er 9 måneder, korrigeret 8 måneder gammel:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør og ost, frugtmos, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Formiddagslur, sover ofte kortvarigt, måske kun 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 og må her gerne sove 1 ½ - 2 timer.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt tykmælk med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere udgangspunkt i jeres mad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller) osv. Gerne retter med sovs. Der skal være små hapsere, men også stadig mos, som I giver hende. Og så mad i hånden, som hun selv kan gnave. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet og får ren ble, nattøj osv.
Godnatgrød, - det kan være lidt havregrød, mysligrød, flerkornsgrød.
Flaske og puttes til natten 19.30-20, hvor hun starter med at være tæt på jer og derved hjælpes til at overgive sig til søvnen :)
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Ligger i sengen tæt på jer, gerne i egen seng koblet til jeres, så hun kan mærke jer og I kan tale beroligende til hende, kærtegne hende, holde hende i hånden osv.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, - og ja, det kunne være super hyggeligt at komme forbi, men det tilbyder jeg desværre ikke .. :)
Rigtig god jul til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske