Brev:
Putte- og søvnproblemer
8. december 2011
Alder:
5 mdr.
Putte- og søvnproblemer
Kære Helen
Jeg er mor til en dejlig, glad dreng på 5 måneder. Han har i lang tid været meget flink til at sove om natten og tager stort set altid 5-6 timer i stræk.
Vores problem er nu at hans rytme er blevet "forskubbet" idet vi først kan få ham til at sove mellem kl. 22 og kl. 24. Så sover han som regel til kl. 5-6 stykker, bliver ammet og sover videre til kl. 9 - 9.30. Fra han var lille har han fået lov til at sove når han virkede træt og det har derfor kørt i en "rytme" der hed amning-leg-lur, amning-leg-lur osv. (amning ca. hver 3. time) ind til om aftenen, hvor han er blevet lagt direkte i seng efter sidste amning (dette har så også været omkring kl. 22, men så har han fået en sen aftenlur). Nu vil vi jo gerne nå frem til at han bliver puttet 19.30-20.00 (og selvfølgelig så bliver ammet igen ved 23-24 tiden eller deromkring).
Vi har derfor prøvet at indføre et putteritual (få nattøj på (mellem amning på begge bryster), sige godnat til sol, måne og stjerner, synge en sang, putte hans soveklud), men vi kan simpelthen ikke få ham til at sove! Det tager typisk 2-3 timer at få ham lagt og nogle gange må jeg jo så amme ham igen hvorefter han falder i søvn (men han vågner som regel når vi forsøger at lægge ham i sengen, og så kan vi starte forfra). Dette er også selv om vi har "trukket" den og at han vågnede fra sin sidste lur 16.30. Hvordan skal vi få hans rytme skubbet tilbage?
Jeg kan jo se at du har anbefalet flere at få en rytme med tre lure om dagen. Det får han sådan set også, men jeg kan selvfølgelig ikke lægge ham allerede kl. 9.30 hvis han først er vågnet kl. 9.
Han har fra begyndelsen ikke været god til at sove mere end 40-45 minutter hvis han blev lagt i sin lift, og har derfor 1 gang om dagen fået lov til at sove i arm, så han kunne sove 1 1/2 - 2 timer. Dette gør vi dog ikke mere (for det bliver man jo bims af!); som det ser ud nu lægger jeg ham til en lur når han har været vågen i typisk 2 timer. Vi bor på 4. sal i en lejlighed så han bliver lagt i sin seng. Jeg kan dog ikke få ham til at falde i søvn i sengen men svøber ham hvorefter han falder i søvn mens jeg vugger ham. Så lægger jeg ham over i sengen, og som regel lykkedes det at han sover videre, men ind i mellem vågner han af at blive lagt, og så må jeg på den igen! ...
...
Det medfører at det godt kan tage en halv time at putte ham og det er ret frusterende når han så kun sover 30-45 min.! Det er samme scenarie hvis jeg går en tur med ham i barnevognen - her falder han dog i søvn selv. Ind i mellem tager han dog en længere lur i barnevognen (det er som om at hvis han først kommer ud over de 45 min. så kan han sagtens sove i to timer), men oftest ser dagen sådan ud:
Vågen kl. 9
Amning (fra begge bryster)
Skiftning
Leg
Lur kl. 11/11.30
Vågner kl. 11.45/12.15
Amning fra begge bryster
Skiftning
Leg
Puttes til lur i barnevogn kl. 14-14.30
Vågner 14.45/15.15
Amning fra begge bryster
Leg
Endnu en lille lur
amning typisk mellem 19-20
Putteritual (og så kører møllen...)
Hvordan får vi et bedre søvnmønster? Jeg er jo også bange for at han ikke får den søvn han har brug for - men han er nu glad og livlig når han er vågen. Han kunne allerede for halvanden måned siden trille fra ryg til mave, men er endnu ikke trillet den anden vej..
Da han altid har haft svært ved at falde til ro, har vi fra han var lille kun kunnet få ham til at falde i søvn på armen og det er enormt træls fordi han ofte vågner når vi lægger ham over i sengen... Jeg er bange for at vi har skudt os selv i foden ved dette - hvordan lærer vi ham at falde i søvn i sin seng uden skrig og skrål?
Jeg ammer ham altid fra begge bryster og det tager laaaaaang tid (næsten en time), da han altid har været længe om at spise. Vi har ham dog mistænkt for at han nogle gange har snydt sin mor og taget en powernap ved brystet. Her på det sidste er han i hvert fald blevet hurtigere til det (nogle gange spiser han kun 5 min. selv om det er første bryst). Herudover skal det siges at han er en sand bøvsemester - han kan næsten ALTID slå en bøvs når han vågner også selv om han har bøvset og gylpet af flere omgange efter måltidet - jeg tænker naturligvis på om der kan være en sammenhæng med at han vågner så hurtigt fordi han har luft i maven.. Jeg ammer ca. 6 gange i døgnet og vi har givet ham grød én gang, hvilket han godt kunne lide. Han fik dog efterfølgende lidt vrøvl med maven så nu venter vi lige til bleerne er gule og ikke grønne igen!
Håber mit brev er til at finde hoved og hale i. Jeg ser meget frem til at høre fra dig.
Mange hilsner
fra den fortvivlede mor..