Svar: Putte- og søvnproblemer
8. december 2011
Alder:
5 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Vi sover forskelligt og vågner forskelligt. Nogle har det bedst om morgenen, vågner tidligt, vil gerne op og igang (det vi kalder A-mennesker) og de går ofte også tidligt i seng om aftenen. Andre har det lige modsat, de vil helst sove længe, har svært ved at komme igang om morgenen og aftenen er deres bedste tid på dagen, så de går sent i seng - det vi kalder B-mennsker. Hos børn kalder vi det Lærker og Ugler.
Og jeres dreng er måske en lille ugle (B-menneske). Han sover længe om morgenen, starter dagen sent, han sover sent hele dagen igennem og går derfor også sent i seng. Det må han gerne. Der er i princippet ikke spor i vejen for at han sover som han gør, han lyder til at trives med sin rytme. Hvis du selv er B-menneske, så synes du sikkert også at det er dejligt at kunne sove længe om morgenen, men hvis du er A-mennske, så er det naturligt frustrerende, at han sover og så er vågen og aktiv om aftenen, hvor du gerne vil i seng ...
Det er ikke altid at børnenes soverytme passer til vores rytme og her skal man vurdere, hvad der vægtes højest. At lade barnet følge sin egen rytme, som barnet umiddelbart trives med, eller om man skal forsøge at passe barnet ind i forældrenes rytme, som alle måske bedre trives med.
Det kan godt lade sig gøre at ændre lidt på et barns rytme, men jeg vil så sige, at md den alder jeres dreng har, så vil den ændring I laver sandsynligvis ikke holde særligt længe. Men I kan forsøge - dog skal I naturligvis overveje, hvad I ændrer og hvorfor. For hvis du gerne selv vil sove længe, så nyd at du kan det, men så accepter også at I ikke har aftenerne for jer selv :)
Ellers er løsningen at du vækker ham om morgenen, så dagen ikke starter så sent, som den gør lige nu. Det er vigtigt at han kommer op og igang, når dagen begynder, fordi han derved naturligt også vil kunne sove sine lure om dagen tidligere og dermed også kunne gå tidligere til ro for natten. Det er altså hele dagens rytme der skal ændres og det starter hos jer bedst om morgenen.
Du skriver at han ofte ikke sover mere end 45 minutter om formiddagen, med mindre du vugger ham videre i søvnen. Det vil være okay at du lader ham sove den korte lur netop til formiddag, fordi han så også kan sove en længere middagslur og på sigt en så lang middagslur at den 3 lur kan springes over. Det sker ofte i 6 måneders alderen.
I takt med at han begynder med skemad, vil hans rytme naturligt også blive påvirket og jeres rytme vil på sigt køre modsat af hvad den kører nu. Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur, leger og så får mælk inden han skal sove igen. Så rytmen bliver vågner, mad, leg, skiftning, amning, lur.
Så på den måde arbejder tiden også for jer :)
En dagsplan vil se således ud:
Morgen 7-7.30: Vækkes, gerne med en amning og skiftning og dagen begynder herefter
Aktiv, leger, pludrer osv.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske 45 minutter
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Aktiv, leger, pludrer osv.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30-13. tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager. Sover her en længere lur, gerne et par timer eller måske 2 ½ time, hvis han kan det
Eftermiddag 16-17: Ammes og leger, er aktiv, pludrer osv. og har evt. brug for en ekstra lille amning inden putning.
Sover herefter dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap på 30 minutter
(Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos - dette måltid startes dog først, når frokostmåltidet fungere godt. Vand af kop.)
Ammes efter behov i løbet af aftenen.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - igen varierer puttetidspunktet dog efter hvor sen og hvor lang en 3. lur han har taget.
Sen aften 23-24: Ammes
Nat og tidlig morgen: Ammes 1-2 gange.
Så du skal altså overveje om du vil vække ham om morgenen, for at få startet hele dagen tidligere og hele rytmen flyttet - eller om I egentlig trives bedst med at I begge kan sove længe. Man skal ikke ændre på noget der i princippet fungerer, der er dog ingen tvivl om at rytmen om dagen, naturligt også påvirker rytmen om natten.
Og så med hensyn til amning inden lur, så er det vigtigt i forhold til at få ham til at sove længere og også i forhold til at han kan falde i søvn uden skrig og skrål. Når ham ammes frigives der oxytocin via mælken og via jeres kropskontakt og det gør naturligt at han falder til ro og bedre kan overgive sig til at skulle sove. så mælk og amning inden putning er et godt og helt naturligt middel i forhold til at skulle sove.
Samtidig har du ret i at han godt kan powernappe under amningerne og netop ved at skifte ham, amme ham og putte ham direkte efter amning, før han falder fulstændig i søvn, så får du ham til at sove der, hvor du ønsker han skal sove og får ham også lært at være vågen og aktiv, når han skal være det og sove når han skal det. Så I på den måde kommer væk fra at han slatsover lidt her og der ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske