Brev:
Sover dårligt om natten - søn 5 mdr.
8. december 2011
Alder:
5 mdr.
Sover dårligt om natten - søn 5 mdr.
Kære Helen.
Vi har en stor dreng på 10 kg og 73 cm fra d. 02.07.11. Han er blevet ammet fra start og bliver det også stadig, men for ca. en måned siden begyndte vi med lidt grød til middag og vi har for et par uger siden begyndt med lidt kartoffelmos til aften.
Andreas har aldrig sovet rigtig godt om natten og det er først for et par måneder siden at det er begyndt at gå godt om dagen, ellers skreg han også en del der. Vores teori er, at det er luft i maven, som driller ham om natten. Der er dog nu ingen problemer om dagen med at sove eller komme af med luft.
Hans rytme er sådan:
Vi står op omkring kl. 7.
Han pusles og omkring kl. 8 ammes han.
Han bliver puttet til lur i barnevogn omkring 8.30-9, hvor han er træt. Han falder stort set i søvn næsten med det samme.
Sover så fra ca. 8.30-9 til 12-13.
Her kommer mit første spørgsmål - hvor længe skal han sove? Han kan godt tage 4 timer nogen gange, men jeg er begyndt at vække om omkring kl. 12, da han skal have grød. Er det ok at vække ham?
Omkring kl. 12 får han lidt grød med lidt æblemos og lidt vand af en kop.
Omkring kl. 13.30 begynder han han blive træt igen (øjne og næse klør og han bliver irritabel). Jeg ammer ham og så puttes han til lur i barnevogn igen omkring kl. 14. Her er det forskelligt hvor lang tid han sover. Nogle gange kun 45 min., men jeg kan så ofte få lullet ham i søvn igen ved at gå med ham og så kan han sove et par timer. Hvis det ikke er lykkes at få lullet ham i søvn igen, da bliver han hurtig træt igen og meget irritabel og oftes ender det i skrig og skrål inden han falder i søvn sidst på eftermiddagen. Sommetider sover han så her ca. 1-2 timer. Nogle gange har jeg været nødt til at vække ham da klokken så er blevet nær spisetid igen.
Kl. ca. 18 får han lidt kartoffelmos og vand af kop.
Omkring kl. 19.30 ammes han og det var så meningen at vi ville til at lægge ham i seng her, men det er som om han kvikker op efter jeg ammer ham på dette tidspunkt. For et stykke tid siden prøvede vi at flytte ham på eget værelse, men jeg skal løbe frem og tilbage for mange gange i løbet af natten. Tilbage i soveværelse i egen seng, hvor jeg har prøvet at amme ham og synge for ham. Det er lykkes nogle gange at få ham til at falde i søvn, men så vågner han efter 30 min. og vi kan ikke få ham trøstet i egen seng, hvorfor han tages op, men han vil ikke sove igen. Sommetider har vi "kæmpet" med ham i flere timer og klokken
har været 22.00 og derover før det lykkes at få ham til sove.
Mellem kl. 24 og 1 vågner han og ammes. Falder i søvn herefter og lægges i sin seng. Så sover han omkring 2 timer og så starter han med at ligge og trække benene op og sparke (han er ikke vågen endnu). Han begynder at småpive, men der kan sutten ofte hjælpe. Sådan kan der gå en halv time med at han ligger og sparker/vrider sig og jeg giver sut. Til sidst ender det dog i gråd, hvor han tages op og vi må gå rundt med ham, fordi han er ulykkelig. Det hjælper sommetider at lægge ham ud på puslebordet og massere mave/fødder og sommetider kommer der også luft og så er det som om han slapper lidt af. Men der kan hurtigt gå 1 time, inden han falder i søvn igen. Han virker ikke sulten på dette tidspunkt.
Omkring kl. 4-5 vågner han og vil ammes. Her falder han også for det meste i søvn igen, men sover igen her kun et par timer og så starter det forfra. Han sover desværre ikke bedre mellem os, det har vi prøvet.
Vi har også prøvet at lægge ham til at sove i barnevognen i stuen sammen med os, men det fungerer heller ikke optimalt.
Det er nok pga. den dårlige nattesøvn, at han sover så godt til formiddag. Vi troede måske det ville hjælpe på nattesøvnen efter han får lidt fast føde, men det har ikke hjulpet. Indtil videre har der ikke været problemer med hård mave.
Han kan godt gylpe en del også længe efter et måltid - gylper vandigt.
Har du forslag til en anden rytme?
Han har været til læge ang. maven og han mener også det er luft og det kan der ikke gøres noget ved siger han, det skal han vokse fra. Så længe han tager på og trives, mener han ikke det er noget alvorligt. Han var til kiropraktor omkring 2,5 mdr.'s alderen og det hjalp på skrigeriet om dagen (ellers voksede han bare fra det), men det har ikke hjulpet på nætterne.
Håber du kan finde hoved og hale i brevet.
Venlig hilsen
Line (træt mor)