Svar: Sover dårligt om natten - søn 5 mdr.
8. december 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og velkommen til :)
Min umiddelbare tanke, når jeg læser beskrivelsen af din dreng er, at han sover ret meget om dagen. Hvis jeg læser dit brev rigtigt så lyder han faktisk til at kunne sove en del timer,- ofte en lang formiddagslur på 4 timer, hvis han får lov og derudover ofte gerne et par timer mere - han vågner efter 45 minutter, men du kan lulle ham i søvn og så sover han videre og den tredie lur varer ofte 1-2 timer, hvor du vækker ham ... ellers kunne han sove mere.
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke sover så meget som han gør, fordi han er syg, har problemer med kredsløb, astmatisk bronkitis eller andet, som kan sløve ham og gøre at hans søvnbehov er større end normalt ... Det lyder dog til at han er blevet undersøgt flere gange og alt fundet normalt, så min umiddelbare tanke er, at han endnu ikke rigtig har lært at det er om natten man sover mest og om dagen man skal være vågen og aktiv.
Du spørger om du skal vække ham og som udgangspunkt skal han egentlig have lov til at sove som han har behov for, men når det er sagt, så er der naturligt tidspunkter, hvor man nogle gange vil vælge at vække barnet - og det er f.eks. når barnet begynder at sove næsten ligeså meget om dagen, som det gør om natten, altså begynder at bytte rundt på nat og dag.
Vi har alle sammen et indre ur, som styrer hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove og hos os voksne kører dette indre ur ofte uden større problemer. Men små børn skal have hjælp til at få en rytme og hjælpes til aktivitet om dagen og søvn om natten og ja - jeg synes, som du beskriver det hos jer, at du bør vække din dreng om dagen, men naturligvis i den forbindelse sørge for at han stadig får sit søvnbehov dækket samlet.
Det er for mig at se naturligt at han ikke kan sove før kl 22-23 om aftenen og at han også vågner meget om natten, når han har sovet så meget om dagen som han har. Det er naturligt at hans nattesøvn vil blive kortere, jo længere dagssøvnen er og i princippet kan han sagtens trives med at sove 7 timer samlet om dagen og så sove en nattesøvn af ca. samme varighed, men på sigt, er det vigtigt at han er mere aktiv om dagen og sover en længere nattesøvn. Og det skal du hjælpe ham med.
Jeg vil anbefale at du arbejder på, at han om dagen samlet sover ca 5 timer og dette fordelt på 3 lure, en formiddagslur, en middagslur og en kort lur sidst på dagen. Om natten må han så gerne sove 9-10 timer, så han samlet kommer op på at sove mellem 14-15 timer i døgnet. Søvnbehovet bliver stadig dækket, men det er mere hensigtsmæssigt fordelt over døgnet.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her 1½ time, max 2 timer, vækkes og leges med, aktiveres
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30-14 som nu. Og det vil være fint, hvis han her kan sove 2-2 ½ time, så middagsluren på sigt blive den længste lur. Det er hensigtsmæssigt, for at eftermiddagen ikke skal blive for lang og fremover vil han stille og roligt kunne nøjes med kun 2 lure dagligt.
Eftermiddag 16.30-17: Ammes, leges med, aktiveres, stimuleres osv. Bruger sig selv både motorisk og mentalt.
Sover dagens 3 lur som ofte er en powernap på kun ½ time
Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20 som I ønsker - tidspunktet kan variere lidt efter hvor sent den 3. lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Midt nat 03: Evt. amning, mange børn er 6 måneder før de begynder at kunne undvære denne. Det kan også være at han vil trives med en rytme, hvor han får mælk kl ca 20, igen kl 01/02 og igen kl 06 og det vil også være rigtig fint. Så har han sit længste søvnstræk mellem kl 20 og 01/02 og det er super.
Jeg håber at mit forslag til en anden rytme, vil hjælpe jer videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske