Svar: Min datter går alt for sent i seng
9. december 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Aldina
Tak for dit brev :)
Din datter er for lille til at du kan ændre på hendes søvnrytme, ved at flytte 15 minutter dag for dag .. Det lykkes bedst hos børn over 12 måneder og det er sandsynligvis derfor du ikke rigtigt oplever at det virker :)
Det er helt normalt at børn i din datters alder har en lang vågenperiode om aftenen. Det hænger sammen med at hun sover 3 lure dagligt og at den 3. lur ofte ligger så sent at hun naturligt ikke er parat til at sove allerede kl 20. Hun oplever dog så meget, at hun så lige nu tager en ekstra lur om aftenen og derefter kan hun så ikke sove før omkring midnat. Det ændrer sig stille og roligt i takt med at hun bliver ældre og begynder at kunne nøjes med kun 2 lure i løbet af dagen, dette sker ofte i 6-7 måneders alderen.
Det hjælper også på hendes rytme, når hun begynder at få lidt skemad og det vil her være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur og får mælk inden hun skal sove igen. Det kunne godt tænkes at I er ved at være parat til lidt start med skemad hos jer og måske skal igang imens I er ude at rejse. Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad" og tage den med, så du kan slå op hvis du er i tvivl, når I nu skal væk fra Danmark ... :) I den kan du læse alt fra de første smagsprøver og hvordan du går igang og finde dagsplaner måned for måned, finde opskrifter osv.
Jeg synes I skal acceptere at hun lige nu sover som hun gør. Bare det at I rejser vil kunne ændre på hendes rytme og det er som sagt normalt at børn i jeres datters alder sover sent. Så se tiden lidt an, for tiden arbejder også for jer :)
Med hensyn til flyveturen, så vil det være rigtig godt hvis I kan give jeres datter noget at drikke når I skal lette og især når I skal lande. Hun vil være for lille til at kunne udligne trykket i ørerne og det hjælper hende, hvis hun kan drikke af sin flaske under landing, så trykket i mellemøret bliver mindre.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god ferie - og knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske