Brev:
Vugges i søvn!
9. december 2011
Alder:
3 mdr.
Vugges i søvn!
Kære Helen.
Da jeg ikke altid er helt enig med min egen sundhedsplejerske, er jeg SÅ glad for at du har denne brevkasse. Så tak for det :) !
Min Elias på knap 14 uger fik konstateret kolik da han var lidt over 2 uger gammel. Det er vi heldigvis ovre nu, og det hele er bare så meget lettere, og endelig nyder jeg at gå her hjemme med min søn! Men i den tid hvor han havde kolik, fandt jeg jo ud af en masse ting, der kunne få Elias til at falde til ro, og i søvn. Uden at tænke nærmere over det, så vuggede jeg ham i søvn hver aften efter 5 timers skrigetur! Hvis ikke jeg vuggede, kunne han snildt blive ved hele natten!
Nu hvor kolikken er væk, har jeg indført putteritualer og prøver så vidt det er muligt at putte ham samme tid hver aften. Vi starter med at far bader og føntørre, og hvis Elias er i humøret får de sig et godt grin, hvorefter jeg tager over og ammer Elias liggende. Derefter sætter vi godnat sang på og jeg prøver at lægge Elias ned i sin vugge ved siden af vores seng. Det skal lige siges at Elias sover med stofble for øjnene (endnu en dum vane), ellers kan han slet ikke finde roen. Det gælder også i barnevognen! Jeg lægger min hånd på hans bryst og en finger på sutten. Bliver sutten i munden nusser jeg ham på pande og næseryg (det elsker han!). Men men men...
Det er altså kun lykkeds 2 gange at få ham til at sove på denne måde om aften. Normalt basker han vildt med armene, sparker med benene, vrider sig og tager hænderne op i ansigtet og slår og river sig selv, så sutter falder ud. Hvis jeg svøber ham bliver han bare rigtig vred, selvom det er sådan han bedst sover om dagen. - Altså ender det med at jeg tager ham op og vugger alt mellem 5 minutter til en time. Jeg får pokkers ondt i ryggen, og ser mig selv vugge ham når han er 1 år! Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal stille op.
Min sundhedsplejerske siger at jeg skal tage kampen op, når han er 4 måneder og lade ham græde, og gå ind til ham en gang i mellem og berolige ham. Jeg kan ikke få mig selv til at lade ham græde, og det eneste der beroliger ham er at tage ham op og vugge. Og han skal helst vugges i søvn. Hvis jeg lægger ham og han ikke sover tungt, så kan jeg starte forfra.
Men er det metoden? Eller har du et godt råd til hvordan vi får stoppet det vuggeri?
Elias har været til zoneterapi, kiropraktor og læge. Og han fejler ingen ting.
Med venlig hilsen
Maria