Svar: Vugges i søvn!
9. december 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er et par vigtige ting, jeg gerne lige vil starte med at sige til dig. For det første skal du holde op med at slå dig selv oven i hovedet med at du har givet din dreng dårlige vaner med vuggen og klud. Du har ikke gjort noget forkert, du har gjort det bedste en mor kunne gøre i den givne situation og det har været og er naturligt rigtig godt og rigtig vigtigt, at Elias har fået den nærhed og kontakt, som han har vist behov for. Han har haft brug for at blive vugget og har haft brug for at være i din favn og kluden ved ansigtet har hjulpet ham til at koble fra overfor verden. Det er ikke forkert, det er ikke dårligt!
Det næste vigtige jeg gerne vil sige er, at du skal lytte til dig selv og til det der føles rigtigt. For det er ikke rigtigt, at han bare skal lægges ind i seng og græde sig i søvn. Det er en gammeldags holdning, som slet ikke tager hensyn til den viden vi har om børn i dag og om børns behov. Og børn kan sagtens lære at sove godt på en tryg og omsorgsfuld måde. Det har jeg skrevet en bog om :)
Det er rigtig vigtigt at Elias stadig ammes som en del af putteritualet. Det at blive holdt i din favn og få din mælk, gør at der danne oxytocin, som er "kærlighedshormonet", det beroligende hormon.
Elias er 3 måneder gammel og viser et stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hans alder og det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre. Det er naturligvis uholdbart i længden, hvis han kun kan sove i din favn og du har naturligvis også forskellige ting du skal lave, når han sover og derfor er det fint at du nu stille og roligt begynder at arbejde på, at han skal lære at sove for sig selv. Det lyder faktisk som om at han allerede er ved at være ret god til det om dagen og de ritualer I har der, skal du naturligvis overføre til om aftenen.
Det er en god idé at svøbe ham, som du også gør om dagen og hvis han ikke vil svøbes i et svøb, så kunne du overveje om en sove pose kunne være noget for jer. En voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fås i mange priser og kvaliteter. Det at være puttet i en sovepose vil hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv, han vil føle sig omsluttet, men det vil være af posen og ikke af dine arme. Samtidig vil den være genkendelig for ham, så han på sigt i princippet vil kunne sove hvor som helst, når han har sin pose ...
Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng og det er helt naturligt at han ikke bryder sig om dette skift. Det er en god idé at du derfor ammer ham imens han er svøbt, så han ikke oplever skiftet så voldsomt. Del f.eks. amningen op i to, så du stater med at amme, herefter skifter ham og så putter ham i svøb eller pose og så ammer du ham igen og derefter skal han så puttes.
Når du lægger ham fra dig, så skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller ned i barnevognen.
Giv ham gerne en sut og giv ham også kluden ved ansigtet. Det at kluden følger med fra brystet og ned i sengen vil gøre ham tryg. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage, hvis han ligger i sengen, så kan du evt. købe et par brio-bedrockers, så du kan vippe sengen lidt og lulle ham i søvn på denne måde :)
Jeg håber du hermed har fået lidt ro med på vejen og også har fået lidt idéer til, hvordan du kommer videre :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske