Svar: Flaske istedet for amning
9. december 2011
Alder:
17 mdr.
Kære Mor
Det lyder bestemt okay at stoppe amning efter 17 måneder, flot at du har ammet så længe .. og nej han skal bestemt ikke have flaske i stedet :)
Af hensyn til jeres drengs tænder, så anbefales det at han får mælk af kop først og får børstet tænderne bagefter og derfor kan det være en god idé at gøre det I gør, nemlig at give mælk i stuen og så børste tænder og derefter gå på værelset, hvor han så skal puttes og sove ... MEN, i forhold til at skulle falde trygt i søvn, så er det ikke altid så godt at give mælken i stuen ...
Det at skulle sove og overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse for forældrene. Når man vælger at lave halvdelen af ritualet i stuen, så er der en risiko for, at han oplever det at skulle flytte over i sin egen seng som noget der ikke er helt så rart og trygt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation - I er der hos ham til at starte med, men han fornemmer at I forsvinder og derfor kan han ikke finde ud af at overgive sig til søvnen, han ligger vågen, kalder, lytter, sikrer sig at I nu stadig er der og at alt er ligeså trygt og rart som før.
Så I kunne overveje at lade hele ritualet foregå på værelset i eller ved hans seng, så ritualet ikke bliver opdelt.
Det kan også være en god idé at forsøge at introducere en puttebamse for ham, en putteklud eller lignende. Netop med den alder han har nu, vil de fleste børn begynde at finde interesse for dette og det vil være rigtig dejligt for ham at få en substitut for jer (og for brystet), så han kan sove uden at I er der.
Fordelen ved en putteklud eller puttebamse er, at det er ham der styrer behovet. Han kan putte med den, nulre sin næse osv. når han har behov for det - det kan han ikke med jer eller andre der passer ham og en bamse eller klud kan følge ham uanset om han er hjemme, om I er der eller han bliver passet.
Den skal indgå som en fast del af dagen, både være der som trøst, når han er ked af det og også som putteting, når han skal sove. Den skal bruges fast hele dagen igennem og skal stille og roligt erstatte jer, så ingen af jer behøver at sidde hos ham, til han sover helt.
Tag ham meget gerne med ud selv at vælge en bamse, det betyder ikke så meget, hvad det er for en - det der er vigtigt er, at han selv viser interesse for en bestemt og ofte vil han godt kunne signalere, hvis der er en i butikken, som han synes særlig godt om :) Det er et forsøg værd.
I skriver at han ofte er lang tid om at falde i søvn og at det ofte kan tage 1 ½ time. Det er længe .. Han er ikke ked af det, men ligger vågen ...
Det lyder for mig som om at han ikke puttes helt når han er parat og det kan være en rigtig god idé at putte ham senere i en periode, for at sikre at han kommer ind i en rytme, hvor han naturligt falder i søvn i løbet af ca 15 minutter. Der kan nemlig ske det, at han begynder at forbinde putningen med noget der skal tage 1 ½ time og derfor ikke sover og det har ingen af jer glæde af. Hvis I putter ham senere, så kan I afkorte tiden og han begynder naturligt at fornemme, hvad det betyder at komme i seng og at skulle overgive sig til søvnen :)
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske