Svar: Vil ikke i sin egen seng
9. december 2011
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med dig
For det første vil jeg lige sige, at det bestemt ikke lyder som om at I har gjort noget galt og det lyder ikke som om at jeres dreng vil få traumer. Det lyder som om at I er søde og opmærksomme forældre, der forsøger at give jeres dreng den tryghed og nærhed han behøver, men naturligt også prøver at lære ham at sove i sin seng :)
Det er sådan at mange børn omkring 2 ½ års alderen begynder at vægre sig mod at skulle sove. De er i den alder ofte bange for mørke og har brug for at have lidt lys tændt, som I også har gjort. De har brug for at døren kan stå åben, så de kan høre at vi er der osv.
Børn i denne alder drømmer ofte også en del og kan godt vågne og være rigtigt kede af det om natten. De søger naturligt deres forældre og har brug for fysisk kontakt og nærhed.
Og børn i denne alder er også meget bevidste om, hvad der sker, når de er lagt i seng. Jeres dreng ved godt at når han ligger i sin seng så sidder I i stuen og hygger jer. Der er måske en slikskål på bordet, far og mor sidder tæt, ser TV eller andet og det er super dejligt og noget han naturligvis gerne vil være en del af. Derfor protesterer han mod at skulle sove og kommer ind i stuen igen og igen, for han vil også være med ... :)
Jeg synes det er en god idé at I holder fast i at han skal sove i sin seng. Han lyder også tryg nok ved værelset og sengen, og det kan godt lade sig gøre.
Jeg vil anbefale at I starter putteritualet med en godnatgrød og en kop mælk i køkkenet. Herefter skal han have børstet tænder og så skal an i seng og sove. Det vil være en fint at I aftaler, hvad bog I læser og forklarer at når bogen er slut, så bliver der ikke læst mere. Det vil også være rigtig godt at I lige nu putter ham senere end I normalt ville gøre, evt. en time senere, for at være sikker på at han er træt nok til at sove, når han bliver lagt i seng.
Når I har læst historien, så skal I lave noget praktisk. Det betyder at du skal stille dig med vasketøj og lægge det sammen eller stille dig og stryge tøj. Du skal gøre det på hans værelse eller i døren lige ved siden af værelset.
Det at lave noget praktisk signalerer flere ting - for det første at du har noget kedeligt du skal lave, når han skal sove. Han skal finde ud af, at der ikke sker noget sjovt og hyggeligt, når han er lagt i seng. Han skal naturligvis være tryg ved at sove, men det er også vigtigt at I forklarer ham, at I nu skal lave kedelige ting.
Når du stiller dig og stryger tøj, lægger tøj sammen eller lignende, så kan han se dig, se at du laver noget kedeligt, men du og han kan også tale sammen. Han kan kalde "mooaar" og du kan sige "ja jeg er lige her, sov du bare skat" eller lignende, så han hører at du er der og fornemmer at han trygt kan lægge sig til at sove, samtidig med at du ikke sidder direkte hos ham. Og han behøver ikke stige ud af sin seng for at se om I nu sidder og hygger jer uden ham ...
Stille og roligt kan du/I begynde at gå til og fra. I kan hente rent tøj, som I så kommer op til ham med, lægger på plads på hans værelse. Det at I har eet praktisk formål med at gå frem og tilbage er vigtigt. Det lærer ham at ligge lidt alene og samtidig signalerer det noget helt andet, når I siger "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" end at sige "du skal sove nu, jeg kommer ind til dig om lidt". At formålet med at gå frem og tilbage er noget andet end krav om "du skal sove nu" kan være rigtig godt. Ingen kan sove på kommando. Men får man lov til at ligge og slappe af i sin seng, mærker roen kommer over sig osv. så er det lettere at falde i søvn.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Stort knus og rigtig god jul til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske