Brev:
Kost - 10 mdr.
10. december 2011
Alder:
10 mdr.
Kost - 10 mdr.
Hej Helen.
Tak for dit svar ang trøske... William døjer dog stadig med det og er nu kommet i behandling med mycostatin istedet for, så håber jeg at det virker! For det er synd for ham efterhånden synes jeg. Hans appetit er nu også nedsat. Jeg ved ik om det er pga trøske på hans tunge eller bare alderen...
Men jeg har lidt spørgsmål til dig ang hans mad i løbet af dagen.
Han gider ikke længere at spise rugbrødshapsere til frokost uanset pålæg. Han spytter det ud igen lige så snart det kommer ind i munden. Så derfor får han mad som jeg moser med gaflen til frokost. Jeg har forsøgt at gi ham en bolle som han kan bide af eller stykke franskbrød eller rugbrød, men han laver det bar til "fuglemad" uden at smage på det og så skubbes det på gulvet. Men generelt gider han kun spise et par skefulde af sin mad og derefter nægter han at åbne munden og blir sur og pylret.
William spiser ik selv med ske eller gaffel og viser heller ikke interresse for det. Lægger jeg mad foran ham så han selv kan komme det i munden skubber han det bar på gulvet. Han spiser kun godt til aftensmaden faktisk. Han får vand af kop til sin mad og ellers i løbet af dagen. Han gider ik rigtig at drikke mælk, kun måske 2 - 3 små slurke i løbet af dagen. Frugt gider han heller ik rigtigt pt (hverken most eller revet). Han får frugtbåde i hånden som han også smager lidt på men generelt smider han det på gulvet igen og igen eller maser det mellem fingrene.
William skal helst distraheres lidt når han skal spise, enten ved at der skal ske en masse omkring ham eller også sidder han med legetøj eller en bog eller noget andet spændende ved bordet.
Før denne periode (2-3 uger siden) spiste han virkelig meget til hvert måltid.
Williams kost ser pt således ud:
Han vågner ca. kl 8 om morgen.
morgenmad kl 8.30: havregrød lavet på vand med smørklat i (spiser dog kun ca. 6 skefulde pt)
Formiddag kl 9.30: Frugtmos eller græsk youghurt med eller uden frugt i (gider dog ik spise det pt)
sover kl 10 ca og 1½ - 2 timer frem
Frokost kl 12/12.30 ca: Kartoffel, grøntsager, fisk el. kød most med garflen tilsat smørklat eller lidt sovs.
sover kl 14 ca og ca 1½ - 2 time frem
Eftermiddag kl 16 ca: 1 dl græsk youghurt med en moset banan i eller grød med revet æble i.
Aftensmad kl 18 ca: det vi nu får, bare blendet eller most. Efter maden får han lidt frugtstykker og frugtmos.
Kl 20 ca ammes han til natten.
kl 1 ca ammes
kl 5 eller 6 ca ammes.
Derudover får han også brødstænger, frugtstykker, (fiske)frikadeller og agurk til at gnave af i løbet af dagen. både til måltiderne og efter måltiderne..
Hvad tænker du om hans kost og er det bare alderen som gør at han ik rigtig gider mad for tiden?
Jeg vil gerne til at droppe den ene amning om natten, men pt hvor han ik spiser noget særligt, så tænker jeg det ik er tidspunktet?
Derudover tænker jeg også på hvordan jeg får hans mælkebehov dækket nu han ikke gider at drikke mælk?
Hvis jeg skal tænke udfra når jeg kommer til at amme ham to gange i døgnet så får han derudover 1 dl mælk i sin grød om eftermiddagen og så får han 1 dl græsk youghurt om dagen og ca. 2 - 3 smørklatter i sin mad. Og så et par slurke mælk i løbet af dagen.
Han kan ikke lide havregrød lavet på mælk og han gider heller ikke at spise ostehaps eller anden ost jeg serverer for ham som fingermad.
Får han så sit mælkebehov dækket?
Med venlig hilsen
Karina