Svar: Kost - 10 mdr.
10. december 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Karina
Det lyder som en god idé at prøve med mycostatin i stedet, for at se om det kan hjælpe bedre, når anden behandling ikke rigtig har haft effekt. Der er og kan sagtens være en sammenhæng mellem Williams manglende lyst til at spise og hvis han har svamp i munden.
Der er dog også flere ting som spiller ind og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)
De fleste børn i 9-10 måneders alderen vil ofte begynde at lukke munden for skeen. William er nu så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser. Det er jo også derfor du bliver frustreret, når han ikke vil ...
I alle andre situationer kan du 'tvinge' ham. Hvis han ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan du 'tvinge' ham til at få den på, hvis han ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - du er stærkere end han er og kan 'tvinge' ham til det, mod hans vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer du til kort. Du kan ikke 'tvinge' ham til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har han mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og deer det han gør. Han viser dig at han er sin egen, han har sin egen vilje, han har sin egen personlighed og han fornemmer altså at det at han nu lukker munden, gør noget ved dig.
Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Men det bedste du kan gøre, er faktisk at forsøge at give ham mad, som han selv kan sidde med og så give ham madro. Forsøge at slappe af og fjerne fokus fra hvor meget og hvordan han spiser, simpelthen lade ham prøve sig lidt frem. Ske kan han ikke spise med endnu, men fingrene går fint og en gaffel kan også forsøges.
At han er igang med større selvstændighed og således måske lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at han slet ikke vil spise, men det kan godt være et udtryk for at han vil selv. Og det er her, at du skal prøve at møde ham. Han har en alder nu, hvor han bliver mere og mere selvstændig, gerne vil have lidt indflydelse og lidt medbestemmelse.
Han skal have mad i hånden, mad som tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, mad som kan spise med hænderne eller med gaffel. Og han skal have mange små måltider dagen igennem, men kun lidt serveret af gangen.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 8-8.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk, frugt i hånden, evt. lidt frugtmos.
Formiddagslur
Frokost 12-12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tun osv. Suppleres derudover med kogte grøntsager i stykker, en kartoffelbåd, en frikadelle eller lignende fra aftensmaden, lidt rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg osv. Jo mere forskelligt jo bedre og alt sammen noget han selv kan spise. Vand af kop. Du må også gerne give ham skemad, det kan være mos fra glas.
Tilbydes en kop mælk og en banan og puttes til middagslur ca kl 14 som nu
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en portion yoghurt med frugtmos eller grød med revet æble som nu, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, farsbrød, fiskeretter af forskellig slags. Vand af kop. Der skal igen være mad i stykker og også gerne mos.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, ren ble, nattøj osv.
Tilbydes en godnatgrød som en del af putteritualet.
Ammes herefter og puttes til natten ca kl 20
Sen aften/ først på natten 01: Ammes x 1 og gerne fra begge bryster og ammes derudover ikke yderligere.
Som du kan se af denne plan, så vil det være rigtig godt at du skruer ned til kun at amme 2 gange dagligt, og du kan sagtens sikre ham mælk nok derudover. Med to amninger og lidt yoghurt, mælk af kop og via maden, så får han sit behov fint dækket. Og selvom han ikke er glad for skæreost, så prøv med andre former for ost. Det kan være smøreost eller ost du river over maden eller ost i form af ostesovs, som f.eks. indgår i lasagne.
Han må gerne tage maden ud af munden, putte den ind igen og ud igen. Han må også gerne mase maden imellem sine hænder - han undersøger maden, han lærer en masse på den måde. Blandt andet også hvordan du reagerer ... Det er her vigtigt at du ikke skælder ud, men prøver at fortælle ham, hvad du gerne vil i stedet "ind i munden skat, mmm mam mam smager godt, ind i munden" og du må gerne spise sammen med ham så han kan spejle sig i dig og i det du gør. Han må også gerne smage fra din tallerken og du kan smage fra hans, så det at spise igen bliver hyggeligt og rart :)
Det er vigtigt at du kun giver ham få hapsere af gangen, når du giver ham mad. Det vil sige at han f.eks. kun skal have 3-4 hapsere af gangen og du kan prøve at give ham dem på en dækkeserviet og uden tallerken, for at hjælpe ham med at holde fokus. Skift mellem det du tilbyder, så han får lidt brødhapsere, lidt rejer, 1/2 hårdkogt æg, et par pastaskruer osv. så der hele tiden er noget nyt og spændende at spise og øve sig på :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske