Svar: Sover aldrig sammenhængende i dagtimerne
10. december 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Albertes mor
Tak for dit brev :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Du skal være sikker på at Alberte ikke har ondt. Det at hun virker ked af det, småklynger, bliver meget hurtigt træt, sover uroligt, vågner, græder osv. kan godt være tegn på at hun har ondt. Det kunne være smerter i nakke eller skuldre som reaktion på en måske hurtig eller en svær fødsel, det kunne også være problemer med ørerne. Selvom hun ikke er så gammel, så har hun jo en storebror, der godt kan komme hjem med nogle baktusser, som kan gøre hende forkølet ... Det kunne være en idé lige at få en læge til at se hende igennem, så du er sikker på at det ikke handler om det :)
Du skal også være opmærksom på hvordan hun spiser og om hun får mælk nok. Du skriver at du ammer og du skal være opmærksom på at hun ikke slatspiser. I starten, når hun lægges til og amningen skal etableres, så er det rigtig vigtigt at hun lægges til begge bryster, for at få stimuleret ligeligt til mælk på begge sider. Men med den alder hun har nu, så er det rigtig vigtigt at hun spiser godt fra et bryst af gangen.
Det er sådan at mælken består af flere dele og den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten, hvor den sidste del af mælken er federe, den mætter mere, den ligger tungere i maven. Det kan være en rigtig god idé at du i en periode, forsøger at amme din datter af to omgange. Du kan gøre det, at du starter med at amme hende fra et bryst, herefter skifter du hende, svøber hende og så lægger du hende til brystet igen. Du kan her lægge hende til samme bryst, men i en anden stilling, så hun får stimuleret brystet forskelligt. Hun stimulerer og tømmer forskelligt alt efter hvordan hun er lagt til. Du kan også gøre det at du nogle gange lægger hende til modsatte bryst, så hun lige får taget toppen der og falder til ro og derefter så kan puttes.
Ved at amme på denne måde kan du få hende fyldt lidt ekstra op, så hun også sover en bedre lur og en længere lur, når hun så puttes.
Du skal også være opmærksom på det der hedder bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Signalerne på døsighed, kan også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver I hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
I kan meget fint forsøge at skabe en fast rytme med den alder hun har nu. Ikke sådan at forstå at I kan putte hende til faste tider, for hun er stadig meget selvstyrende hvad angår søvn og mad og der er nødt til at være fleksibilitet. Men det vil være rigtig fint at I begynder at indføre fast putteritual, det vil sige fast måde at putte hende på, sut, sutteklud, kærtegn, bestemt sang, trille hende i barnevognen osv.
Samtidig kan du godt så småt begynde at arbejde på at hun sover 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur - sammenlagt ca 6 timer dagligt og så må hun gerne variere længden af lurene inden for dette tidsrum. Det vil sige at formiddagsluren f.eks. godt kan vare f.eks. 1½ time, middagsluren måske 2½-3 timer og eftermiddagsluren måske 1 time - måske lidt mere, måske lidt mindre ... igen fleksiblitet er vigtigt. Men I kan godt forsøge at hjælpe hende til en sådan rytme nu ...
Og nogle gange vil det også bare være rigtig godt at du lægger dig med hende og ammer hende i søvn i din seng og så lader hende sove der. Sørg for at hun ikke kan trille ud af sengen, så hun sikkerhedsmæssigt kan ligge der og hun må gerne falde i søvn på denne måde :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske