Svar: Mellem 1 og 2 lure
11. december 2011
Alder:
14 mdr.
Hej
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt, men i overgangsperioden, vil det ofte være rigtig godt at lade barnet sove fleksibelt. Det vil sige at de dage, hvor hun virker til at trives med kun en lur, ja der sover hun kun en gang og de dage hvor hun stadig virker til at have det bedst med to lure, så skal hun have lov til at sove sine to lure :)
Det vil altid være lidt svært i de perioder, hvor barnet ændrer søvnrytme. Det gælder når barnet går fra 3 til kun 2 lure, det gælder når barnet går fra 2 til kun 1 lur og det gælder også i den periode, hvor barnet skal vænne sig til helt at springe middagsluren over. Der er dog tale om perioder, så det er okay :)
Netop nu hvor vi gå julen i møde, så vil I sandsynligvis også have dage der ikke helt følger den normale rytme og her vil det være rigtig godt at I er endnu mere fleksible omkring jeres datter søvn. Det kunne godt tænkes at hun i juledagene vil have ekstra glæde af en ekstra lur, for at kunne bearbejde alle oplevelser, ligesom hun måske også vil komme senere i seng om aftenen, fordi I er i byen, har gæster eller andet.
Generelt er det en god idé at have et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt om aftenen, men lige nu, netop i disse overgangsperioder, så er det altså nødvendigt at pejle lidt ind på, hvordan hun trives bedst og ikke se alt for meget på klokken :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske