Svar: Vækkes barn
11. december 2011
Alder:
14 mdr.
Hej
Det afhænger helt af dagen, hvad der sker, oplevelser osv. Og I vil en gang imellem være nødt til at være fleksible.
Helt overordnet så er det bedst, at hun får lov til at sove, når hun viser behov for at sove og hvis hun trives bedst med at sove 1 ½ time til middag og derfor først er parat til at komme i seng kl 21 om aftenen, så er det helt fint. Der er ingen der siger at børn skal sove kl 20, det afhænger helt af hvordan barnet trives bedst.
Modsat, hvis I ved at hun skal vækkes om morgenen, op og være parat og klar til en lang dag i institution osv. så kan det være udmærket at holde fast i en nogenlunde fast stå op og også putterytme dagen igennem og om aftenen og det kan her være nødvendigt at vække hende om eftermiddagen så hun stadig kan komme i seng i god tid om aftenen .. Ligesom det normalt vil være rigtig godt at I sikrer fast rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere regelmæssighed, jo bedre er det generelt for hendes rytme, humør og overskud. Og jo mere regelmæssighed der er, jo mere vil hun naturligt også vågne af sig selv og spørgsmålet vil ofte ikke være relevant, fordi hun så sover når hun er træt og vågner, når hun ikke har brug for at sove mere .. :)
Og så igen, hvis I nu ved at det vil være super dejligt at hun i juledagene er oppe og juleaften kan være med til kl er 21 fordi hun har fået lov til at sove til hun vågner om eftermiddagen, så må hun gerne det.
Tingene er ofte aldrig kun sort/hvide - der er masser af grå nuancer ind i mellem og nogle gange prioriterer vi for at hele familien også kan fungerer og det er okay :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske