Brev:
Rytmen der røg - Sygdom og vuggestuestart
12. december 2011
Alder:
12 mdr.
Rytmen der røg - Sygdom og vuggestuestart
Kære Helen
Jeg er den lykkelige mor til to Skønne piger (tvillinger) på 12 måneder.
Kort fortalt har de/vi altid haft en rigtig god rytme, de sover godt om dagen og siden de blev ca 10 måneder har de også sovet hæderligt om natten.
De er født i 37. Uge og er rigtig godt med i udviklingen, er lige begyndt at stavre 6-8 skridt af gangen og de er generelt et par meget glade piger. Nu er vi desværre løbet ind i en rigtig træls periode med en smadret rytme og meget dårlige nætter.
De startede for to uger siden da den ene blev syg. Der gik selvfølgelig ikke lang tid før de begge var syge, først med influenza og sidenhen diarre/mave problemer. Feberen ville ligesom ikke fortage sig, kom og gik og ved lægen i fredags konstaterede hun væske i ørerne og øjenbetændelse hos begge.
Oven i denne omgang er vi for en uge siden startet indkøring i vuggestue. Da pigerne ke har været på toppen har vi startet meget roligt op med 30-60 minutter der af gangen. Først med mig der, og på 3. Dagen var de der alene i 10 min, sidenhen 30 minutter og idag spiser de frokost dernede, dvs er der alene i ca75 minutter. De har generelt reageret ret voldsomt når jeg er gået, i perioder mens jeg er væk og de græder når jeg kommer igen. Det er selvfølgelig hårdt da jeg ønsker det skal være en tryg og god oplevelse at starte i vuggestue. Jeg smiler og er glad dernede og gør meget ud af at vi hygger os både før og efter jeg går. Hvordan kan jeg lette deres indkøring? Hvad kan vi gøre for at dulme deres kraftige reaktion? Det skal måske lige nævnes at vi har måttet ændre rytmen fra lure hhv. Kl 930-1130 & 1430-16 til nu 9-945 og 13-15. Dette for at tilpasse sig vuggestuen.
Det blev en lang smøre. Nu til min reelle bekymring, nætterne. Efter en periode hvor de begge mere eller mindre sov igennem er vi nu havnet i rent ragnarok om natten. De bliver puttet kl1915 og falder i søvn med det samme. De fleste aftener sover de meget uroligt til at starte sig med, sætter sig opp i sengen og skal have hjælp til at lægge sig ned igen. Det er afhjulpet af at de får panodil og næsedråber (mod øresmerter). Kl ca 23 vågner den ene eller begge og vi kan ikke andet end at gå dem til ro og de lægges efter ca 15 min. Her er de lige nøjagtigt vågne og vender sig selv om på siden og falder i søvn. Alt mellem kl. 1-2.30 vågner de så igen og er utrøstelige.
Vi har nu i tre nætter gået rundt med hvert vores barn, prøvet med ren ble, sang, vand og sågar mælk. Intet hjælper og da vi har to deler vi os op. En tager en med i soveværelset og den anden bliver i stuen. De falder ikke til ro ved at komme med i vores seng og gider generelt ikke sove sammen med os. Ofte ender det med at det eneste der får dem til ro er tv/tegnefilm i en time hvorefter de falder i søvn hos os og sover meget uroligt indtil kl5 hvor dagen starter!
Det er meget uholdbart for os alle. Pigerne er trætte og uoplagte fordi de ikke sover ordentligt, og vi forældre bliver selvfølgelig også godt brugt. Jeg føler at det er en rigtig dårlig stime at komme ind i, og det med tv midt om natten er jeg meget imod men vi har to piger som vækker hinanden med deres gråd og vi ser derfor ikke nogen anden udvej.
Jeg håber at du kan komme med nogle gode råd til hvordan vi kan håndter denne natteuro og at du i dit svar vil tage forbehold for at det er tvillinger. Jeg synes der er nogle særlige udfordringer når der er to på samme alder. De deler i øvrigt værelse og sover i er sin seng.
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
Bedste hilsner
Glad mor til tvillinger