Svar: Mit barn vil ikke sove - 10 mdr.
12. december 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Desperate mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele mine tanker med dig.
For det førte, har I en dreng der motorisk er rigtig god igang og som har været ret hurtig til at kravle og rejse sig. Det betyder for det første at han har en stor motorisk uro og rigtig svært ved at slappe af i kroppen og finde roen, når han skal sove.
Det betyder også at han motorisk har kunne en del inden han egentlig mentalt var helt parat til det og det vil ofte give ekstra uro om natten, fordi alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten. Og han har haft rigtig mange oplevelser, fået rigtig mange stimuli, som naturligt har været svære at kapere og har derfor også haft ekstra meget drømme aktivitet og dermed uro og opvågninger om natten - og det har han stadigvæk.
Derudover så vil det at han om dagen bevæger sig ud i verden på egen hånd, naturligt betyde at han har ekstra meget brug for fysisk kontakt om natten. Og du skal forestille dig at han fylder sit depot af dig op om natten, når han ligger på din mave, fordi han derved har noget at tære af, når han om dagen bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd. Han er altså nødt til at være helt tæt på dig, mærke dit hjerte, din vejrtrækning, din varme om natten, fordi han er så motorisk meget igang om dagen og er det så tidligt som han er - og derfor kravler han hen på din mave om natten, hvis han kan få lov til det og jeg synes du skal give ham lov til det :)
Der er ingen idé i at du bliver ved med at lægge ham i seng, når han 7-8 gange hver nat tydeligt søger dig igen og igen ... :) som I har prøvet før, kan du koble tremmesengen til din seng og på den måde gøre din egen seng bredere, så kan han kryber over til dig og få din nærhed, ligge på din mave, når han har brug for det og du kan stille og roligt flytte ham i egen seng, men stadig holde hænderne på ham, så han stadig mærker dig. På den måde kan du stille og roligt på sigt, hjælpe ham til at sove videre, ved at du "bare" har ham i hånden og så han ikke længere behøver ligge direkte på dig for at sove.
Det sidste som også kan spille ind på jeres dreng nattesøvn er behovet for mælk ... Hvor er jeres drengs amninger eller flasker? I den plan du har sent mig indgår ingen mælk og han har brug for at få 500ml mælk i døgnet og heraf gerne to amninger eller to flasker svarende til 400ml.
Jeg vil anbefale at du giver flaske aften og sen aften, altså kl ca 19.30/20 og kl 24, hvor han alligevel vågner. Giv ham lun mælk at sove på og igen sen aften og se om ikke det kan hjælpe jer til at få en længere og mere sammenhængende nattesøvn :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske