Svar: Sengetid og sove selv
13. december 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Din datter har naturligt brug for stor tryghed, fysisk kontakt og nærhed. Dette både i forhold til den alder hun har og den udvikling hun går igennem, men også i forhold til at hun er født før tid. Og det er rigtig godt at du giver hende den nærhed hun så tydeligt viser behov for :)
Men naturligvis vil det være rigtig dejligt, hvis hun kunne lære at sove lidt på afstand af dig og det er helt fint at du nu vil arbejde på dette.
Jeg vil anbefale at du kobler hendes seng til din seng. Fjern tremmerne fra den ene side og sæt de to senge sammen, så hendes seng bliver en forlængelse af din sengs bredde. På den måde vil hun stille og roligt kunne lære at sove i egen seng, men stadig tæt nok på dig, til at du med dine hænder og kærtegn kan berolige hende, når hun har behov for det.
Jeg tænker derfor at du skal prøve at lægge dig med hende som du gør nu, i din seng, men forsøge at flytte længere og længere væk fra hende, så du er der, hun får din nærhed, har dine hænder på sin krop, du beroliger og betrygger hende, men rykker mere og mere på afstand. Når hun kan dette, så prøver du at putte hende i egen seng, men stadig med dig tæt ved hende i din seng, så hun stadig beroliges som hun plejer, men så hun nu ligger i egen seng og sover.
Noget andet jeg undrer mig lidt over er - Hvor er hendes mælk? I den plan du sender fremgår det kun at hun ammes sen aften og hun har stadig brug for at få mælk og mælk bør indgå som en fast del af hendes putteritual. Hun bør få 3 amninger eller flasker i døgnet, svarende til 600ml med den alder hun har.
En flaske kan være en måde at få hende til at sove i egen seng på og netop finde roen i egen seng, fordi flasken kan gives direkte hvor hun skal sove. En flaske med mælk kunne også gøre at hendes middagslur måske kunne blive lidt længere så hun begyndte at vågne lidt senere og dermed bedre kunne holde sig vågen til putningen om aftenen, uden at behøve en powernap ...
Og hvis du ammer i løbet af dagen og ikke kun om aftenen, så er det generelt vigtigt at hun nu lærer at sove uden at have brystet i munden. For det kan også være det, at jeres datter nu skal lære ...
Hvis jeres datter er afhængig af brystet, for at kunne sove og at det er årsagen til at du skal være der og ligge hos hende til hun sover, så er det rigtig vigtigt at hun nu puttes før hun falder helt i søvn med brystet.
Du skal altså stadig amme, når hun skal sove, men prøv at lirke brystvorten ud af munden på hende, før hun falder i søvn. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen måske 5 gange og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Her flytter du hende så over i egen seng, så hun lærer at sove der og lærer at sove uden at få brystet i munden.
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, skal du så sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun måske have behov for lige at komme over til dig igen, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske