Svar: Får han for lidt mad og hvornår skal jeg stoppe med at amme om dagen?
13. december 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev og velkommen til :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen begynde at kunne nøjes med 4 amninger i døgnet. Disse ligger ofte hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Ved at lægge amninger der, så sikrer du plads til mere skemad i løbet af dagen og det er efterhånden en del måltider din dreng nu skal have.
En plan for dagen til et barn på 7 måneder, lavet ud fra dine angivne tider, ser f.eks. således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Sover, når I kører storebror i vuggestue - 8-9.30
Formiddag 9.30-10: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes 12-12.30
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sover her evt powernap som nu
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver dog nu mere og mere jeres mad, forsøg gerne med risretter af forskellige slags - f.eks. ris med rødspætte, eller boller i karry. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis du oplever at den plan du har, fungerer rigtig godt, så må du gerne bibeholde den og altså bibeholde amning kl 05, 10, 16, 19.30, 23. Det er i princippet en amning mere end de fleste børn har brug for, men det kan være okay, hvis han stadig spiser godt og har plads i maven til skemaden. Det er bedre at du ammer ham en ekstra gang i løbet af dagen, end at du ammer ham om natten.
Da han vågner tidligt og sover sin formiddagslur som en morgenlur, så vil han naturligt også sove middagsluren tidligt og derfor også have behov for at sove en 3. lur om eftermiddagen. Det kan godt tænkes at dette vil ændre sig på sigt, så middagsluren kommer til at ligge senere, hvilket den også gør i min plan og det vil igen betyde at han måske vil springe eftermiddagsluren helt over. Her må du se, hvad tiden bringer.
Når han søger brystet om natten, så skal du prøve ikke at give ham det. Han får mad og mælk nok i løbet af dagen og lyder ikke til ernæringsmæssigt at have brug for mælk om natten mere. Sen aften og tidlig morgen skal han have mælk, men han kan godt sove 5-6 timer uden mælk om natten.
Hvis han søger brystet, bliver ked af det og slet ikke kan beroliges og komme videre i søvnen uden at du giver ham bryst, så må du give ham det. Men prøv at gøre det kortvarigt. Når natamningen skal trappes ud, så handler det i første omgang om at du fylder ham ekstra godt op sen aften. Han må meget gerne blive ammet fra begge bryster her, så han er fyldt godt op, du kan evt. lægge en skiftning ind midt i amningen, så han ammes fra et bryst, skiftes, vågner op til dåd og så ammes fra modsatte bryst.
Når han så vågner og søger brystet om natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og selv ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed.
Du kan med fordel gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det.
Jeg håber du kan bruge dette videre og så vil jeg også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad!", som er fyldt med dagsplaner, beskrivelse af hans behov nu og til han er 18 måneder gammel, der er masser af opskrifter og idéer til mad I kan lave, så hele familien kan spise det samme :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske