Svar: Vil pludselig kun have flaske - 8 mdr.
13. december 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Tak for dine pæne ord - og hvad skulle jeg dog gøre uden jer søde forældre og alle jeres dejlige børn :)
Det lyder faktisk som om at Tobias ikke er helt frisk og at der måske er noget sygdom på vej. Det kunne godt lyde som om at han har ondt i halsen eller ondt i ørerne og måske lige skulle tjekkes af en læge ..
Der kan naturligvis også godt være tale om et udviklingsspring lige nu og at han så småt er igang med separationsfasen og hvad dermed følger .. Læs også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)
Det er en balance mellem at sikre ham mælk/væske nok, men også holde det på et niveau, hvor han naturligt også stadig vil kunne spise rigtig mad. Det er vigtigt at han ikke får så meget mælk, at han helt mister appetitten og lysten til at spise, samtidig med at hvis han er syg, har feber osv. naturligvis gerne må få ekstra mælk. Det er et individuelt skøn, som du er nødt til at lave ud fra hvordan du kender ham bedst og mener vil være bedst for ham ... :)
Giv ham også gerne kræsemad, altså mad som du ved han normalt er glad for. Giv ham også gerne mad i hånden, som han selv kan sidde med og gumle på og prøv også gerne med nye fødevarer og retter der smager af noget. Mere og mere familiemad og udgangspunkt i de ting I andre spiser. Så han oplever at han får det samme som I andre og når han ikke får det, så får han noget som er særlig lækkert, noget han kender og er glad for - også selvom det betyder at I så i en periode går tilbage til f.eks. lidt risgrød eller hirsegrød ..
Prøv med lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende. Hvis han ikke er helt rask, så kan det være godt at spise dette og du kan søde med lidt frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, så han synes det er lækkert. Det giver også ro i maven og er samtidig rigtig godt, fordi han jo stadig oplever at få skemad og også sikres mælk, så han ikke behøver helt så meget flaske - netop for at holde antallet af flasker lidt nede :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske