Svar: Soveritual - 14 mdr.
13. december 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Det er som udgangspunkt ikke nogen god idé at opdele putteritualet, så noget foregår i stuen og andet i soveværelset.
Det at skulle sove er altid forbundet med adskillelse for barnet. Også selvom I sover sammen, så er det at lægge sig til at sove ensbetydende med at man skal sige farvel til dagen og alle oplevelserne, dagen skal slutte og natten skal begynde. Det vil normalt også være sådan, at selvom I sover sammen, så bliver I ikke hos jeres datter, når hun sover. Hun puttes jo før I går i seng og sover derfor nogle timer for sig selv indtil I så går til ro.
Derfor bør godnathistorien læses der, hvor barnet skal sove og det er rigtig vigtigt at barnet ser frem til den stund, hvor I opholder jer i sengen. Læser man godnathistorie i stuen og derefter går til værelset, så vil man jo forlade det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Selvom jeres datter ikke kommer i bad om aftenen af hensyn til sin hud, så kan hun godt have brug for fysisk stimulation af kroppen. Det kan være at I smører hende ind i creme, masserer hendes fødder eller lignende, så hun ligger helt stille og slapper af. Det må I gerne gøre i stuen eller på puslebordet, hvor hun alligevel skal have ren ble, nattøj osv. på.
Herefter kan hun få en godnatgrød og en kop mælk i køkkenet, og herefter skal hun så have børstet tænder og så skal hun sove. Hun bør ikke længere få mælk i sengen, af hensyn til tænderne .. :)
Da I sover i samme seng så ville jeg sætte mig med hende i sengen, med dynen om hende og give hende masser af nærhed og fysisk kontakt og holder om hende, så hun ikke kan løbe sin vej .. :) Her kan I læse en godnathistorie, hvor I kikker på billederne og taler lidt om det der sker i bogen.
Herefter skal hun så ligge ved siden af jer og I er der stadig, holder om hende, hjælper hende til fysisk ro og syger så en sang, som hun så falder i søvn til.
Det er vigtigt at puttetidspunktet er rigtigt, så hun ikke puttes 1 time før hun egentlig er parat til at falde i søvn. Så måske skal I lige nu prøve at putte hende lidt senere end hun normalt skal puttes, simpelthen for at være sikker på at hun er træt nok til at sove, når hun bliver puttet. I princippet bør putningen ikke tage mere end 15 minutter fra I starter med at læse godnathistorie, til hun sover.
Og det at I oplever at "der er for meget gang i hende" kunne godt lyde som om at hun ikke helt er færdig med at opleve, men har brug for lige at bruge sig selv lidt mere både motorisk og mentalt, før hun kan sove ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske