Svar: Putteproblemer igen igen
13. december 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lillepigens mor
Tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt for jer :)
Du skriver at du gerne vil arbejde lidt om aftenen, nu hvor du har fået lidt mere overskud til det .. Hvad er det for arbejde du gerne vil lave?
Jeg spørger, fordi du måske kan slå to fluer med et smæk. Det er nemlig en rigtig god idé, hvis du kan lave noget praktisk på værelset, hvor din datter sover, så du stadig er der for hende, men så hun også oplever at du netop har noget kedeligt at lave, når hun skal sove.
Hvis du skal arbejde på computer, så kunne du evt. tage computeren med på hendes værelse eller sætte dig lige uden foran hendes dør, så hun stadig kan se dig og høre dig. Hvis det er vasketøj der skal lægges sammen eller tøj der skal stryges, så kan det også være en god idé at gøre dette på eller lige ved hendes værelse.
Når jeres datter protesterer mod at skulle falde i søvn og protesterer mod at du går fra hende, så handler det sandsynligvis både om at hun ikke vil sige farvel til dagen og til alt det hyggeligt, hun har mere lyst til at være sammen med dig/jer end lyst til at skulle sove alene. Hun er også så gammel nu, at hun godt ved at du og far ofte sidder i stuen og hygger jer om aftenen og hun vil naturligt være en del af dette og vil ikke være alene på sit værelse.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Og hun får således også en fornemmelse af at du ikke bare sidder og venter på at hun skal sove og at det ikke er sovetid for dig, selvom det er sovetid for hende, netop fordi du har kedelige ting at lave, når hun sover.
Jeres datter kan kalde lidt "Moooaar" og du kan svare "ja, jeg er lige her, sove nu skatterpige", så hun igen og igen hører at det er det hun skal, men samtidig er tryg ved det, fordi du ikke går fra hende, du er der, passer på hende.
På sigt vil du så begynde at kunne gå frem og tilbage. Og igen er det vigtigt at have et praktisk formål med at gå frem og tilbage. Du kan f.eks. bringe rent tøj ind på værelset som skal lægges på plads og du kan sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet mere rolig ved at være i sin seng.
Så jeg vil anbefale at du prøver at finde noget praktisk at lave, så du ikke sidder og venter, når hun skal sove, men får signaleret at du har kedelige ting at tage dig til, ikke noget sjov og ikke noget spændende. Og at du starter med at lave det i hendes nærhed, så hun kan se og høre at det er rigtig nok og ligeså godt derfor kan lægge sig til at sove og så hun naturligt også er tryg ved det :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske