Svar: Udfordringer med nattesøvnen
14. december 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Søvn-udfordrede mor :)
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Der er ingen tvivl om at jeres datter har rigtig meget brug for tryghed og nærhed, og herunder brug for fysisk kontakt, brug for at mærke jer tæt på. Og det lyder også som om at det er et behov I forældre har. I er en familie der nusser, kæler, krammer og putter rigtig meget og har brug for dette .. det ligger sandsynligvis genetisk i jer og det er rigtig dejligt. Det er ogå en af årsagerne til at du virkelig nyder at amme og gerne vil amme så længe som muligt.
Du kan ikke sammenligne jeres datter med jeres venners børn. Det er naturligvis super dejligt for dem, at de kan lægge deres børn til at sove i en rejseseng, når de er på besøg nogle steder og at børnene generelt sover godt. Der kan være rigtig mange årsager til dette og det kan helt overordnet set sagtens handle om at de ikke er en puttefamilie på samme måde som I er og at de børn ikke er langtidsammet osv. Og så er børn og forældre jo forskellige og det ene er ikke bedre end det andet, hvis de ikke har soveproblemer, så har de sandsynligvis andre udfordringer ... :)
Det lyder for mig som om at du er nødt til at træffe et valg, et valg omkring amning - og faktisk også flaskegivning. Det handler om at jeres datter er afhængig af bryst eller flaske for at kunne sove. Derudover skal også træffes andre valg, men det vil jeg komme ind på længere nede.
Jeg har tidligere beskrevet problematikken omkring søvnassociationer for dig. Og har i den forbindelse også givet dig et eksempel med at du fald i søvn ved siden af din mand om aftenen og han så forsvandt for dig i løbet af natten og hvad det ville gøre ved dig, hvordan du ville savne ham. Og jeres datter er afhængig af at få enten flaske eller bryst og afhængig af at I ligger sammen med hende, når hun skal sove.
Det er helt naturligt at hun med den alder hun har, vil have mange små opvågninger i løbet af natten og hver gang hu skifter søvnfase, så registrerer hun at alt er som da hun faldt i søvn og det vil hos jer sige "jeg har flaske eller bryst i munden, jeg ligger tæt med min mor og far". Når hun mærker at det hele er som det skal være - bryst eller flaske i munden og at hun kan lægge benet op på jer, finde jeres hånd osv. og mærke at I er der, ja så kommer hun videre i søvnen. Og kan hun ikke mærke dette, ja så vågner hun naturligt op, urolig over at situationen er anderledes end da hun faldt i søvn og så kan hun ikke sove videre, før situationen er som hun føler sig tryg ved.
I har valgt at du fortsat ammer og I har valgt at introducere en flaske da hun var 10 måneder. Det kommer i princippet ud på et. Afhængigheden af bryst og flaske er den samme, den eneste forskel er at jeres datter går fra at være afhængig af mor og brystet, nu også går til at være afhængig af far og flasken - og jeres løsning har således hjulpet på at far også kan putte jeres datter, men det har ikke fjernet den afhængighed hun har, som er uhensigtsmæssigt. I har stadig ikke lært jeres datter at sove uden denne afhængighed og derfor har I naturligt stadig problemer.
Du vil gerne fortsætte med at amme, for at give din datter de vigtige næringsstoffer og forhåbenligt skåne hende lidt mod vinterens sygdomme. Det er fint, det forstår jeg godt. Men det er et dilemma nu, for din datter er så afhængig af brystet stadig væk og har en alder nu, hvor hun naturligt ikke længere selv vil sige fra og det er således dig, der skal tage en beslutning om at nu er det slut. Og du kan sagtens sige, at "til april slutter du" og så gør du det - men det hænger desværre ikke sammen med at hun skal lære at undvære brystet og du samtidig gerne vil at hun skal sove uden brystet om natten.
Og at I nu har fået skabt en rutine, hvor hun er afhængig af flasken, gør som sagt ikke situationen bedre og faktisk er hun så gammel nu, at flasken helt skal stoppe. Og igen er I nødt til at træffe et valg. Og det er rigtig svært for jer, fordi I mærker hvor glad hun er for flasken og hun er så gammel nu at hun direkte kan give udtryk for at hun vil have den"mer!" siger hun og I ved at det er det hun vil. Og hvordan skal man så nægte sit barn det, hvordan skal man sige nej ... Det er jeres valg og jeres beslutning og det er et dilemma I her står i, men sådan er det som forældre.
Nogle gange er vi nødt til at træffe valg på vores børns vegne. Valg som vi ved er svære og valg som vi ved vil gøre dem kede af det, frustrerede og fortvivlede. Men som voksne ved vi bedst og må derfor nogle gange træffe de valg og så må vi rumme barnet og den frustration der opstår. Og det er naturligvis ekstra synd for barnet, når vi først introducerer visse ting - sut, flaske, bryst osv. og lærer barnet at det her er super godt og dejligt og bagefter så siger "nu er det slut med det!". Det er rigtig hårdt, men det er sådan det er. Og vil skal være stærke nok til at stå igennem det.
Og det betyder ikke at I så bare skal lade jeres datter græde sig i søvn og lade hende være ulykkelig. I skal naturligvis stadig give hende den nærhed, fysiske kontakt osv. som hun har brug for og som I også selv nyder rigtig meget. Og på sigt er det meget bedre for hende, at hun kan falde i søvn med jer ved sin side, ved at I synger en godnatsang, læser for hende (det er hun måske ikke klar til nu, men det bliver hun) og bare er der, holder hende i hånden, beroliger og betrygger. Hun er heldig at hun har så varme og nærværende forældre :)
Der skal skæres mange bånd og et af de første bånd er at slippe mælken, uanset om det så er amningen eller flasken. Det skal stoppe på et tidspunkt - men at hun ikke får mælken via bryst eller flaske betyder ikke at hun ikke stadig kan få lidt mælk af en kop og det betyder ikke, at hun ikke stadig kan have jer hos sig. Og at nærheden jo er alt andet.
Og ja - nogle gange kan det sagtens lade sig gøre at man langtidsammer og du kan også holde fast i en amning i døgnet det næste 1/2 år - det må du i princippet gerne. Men det kræver enten at du er indstillet på at din datter så har denne afhængighed af dig eller at du får hende lært at det kun er en gang i døgnet hun ammes og ikke mere - og det er ikke sikkert at hun er enig i dette og har lyst til at lære det ...
Og ja - i forhold til det I vil opnå, at hun kan sove sammenhængende om natten, at I kan få hende passet af bedsteforældre en aften, at I kan få lidt forældre tid / par tid om aftenen, uden konstant uro - det er her nødvendigt at hun lærer at sove uden at få hverken mælk eller flaske og lærer at sove uden at hun rent fysisk ligger tæt klinet op af jer.
Og når hun bliver storesøster og der skal være plads til en mere, så skal I enten bygge sengen ud, så den måler 4 x 4 meter, det er set før :) så der er plads til jer alle fire, eller I skal inden lærer hende at sove for sig selv. At hun begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove og derfor også er tryg ved at ligge der, når hun vågner om natten og selv skal finde videre i søvnen. Men igen et valg, hvad er det I vil - sove sammen eller lære hende at sove selv ...? :)
Det er helt rigtigt at det vil være super dejligt og trygt for hende at hun bare kan sove som hun gør nu - og det er vigtigt at hun ikke føler at hun bliver smidt ud for at gøre plads til en anden.
Så igen - I er nødt til at træffe valg. Hvad er det I vil - skal hun lærer at sove alene, så skal hun lærer det nu og I skal arbejde på dette. Og det er netop et godt tidspunkt at gøre det nu, for når hun bliver 18 måneder, så kommer en ny periode, hvor hun naturligt vil søge jer ekstra meget og have brug for ekstra fysisk kontakt. Og hvis I mærker efter og egentlig har det bedst med at I alle sover sammen, ja så skal I indrette jer så dette er muligt.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske