Svar: Nattesøvn og vil ikke bruge sut
14. december 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig godt du skriver, for naturligvis skal din dreng ikke ligge og græde i timer - det er noget vrøvl og det tjener intet godt formål! Det er rigtig godt at du lytter til dit mødrene hjerte - tak for det! :)
Det har stor betydning for natten, hvordan dagen forløber og jeg vil derfor starte med at sende dig en dagsplan, som jeg synes den bør se ud nu, hvor din dreng er 7 måneder gammel:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden som han selv kan gumle på og sutte saften ud af, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas eller frost, passende til hans alder. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.20-14 (når han ikke er ammet om formiddagen og når han ikke får mælk til maden men vand, så skulle han gerne villle have brystet her og det er godt med en amning (eller flaske) inden middagsluren.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, sutte saften ud af, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det kan meget fint være retter med ris, det kunne være rødspætte med ris, boller i karry eller lignende, som I spiser nu - og han kan spise det samme som jer. Han suppleres her med en kartoffelbåd fra ovnen, en stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske) og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. Det betyder at I kan forvente at han sover 5-6 timer uden at få bryst/mælk. Han kan dog godt have behov for at få dynen putte om sig, lige blive lagt på den anden side osv.
Som I kan se så indgår der mange små måltider dagen igennem og han får 2 gange grød og 2 gange grøntsagsmos. Og derudover også frugt som mellemmåltid.
Han bør ammes eller få flaske 4 gange i døgnet og jeg anbefaler at I giver ham vand af kop til maden, og så holder hans mælkeindtag til at være netop amning eller flaske. Jeg anbefaler også at de fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger der, så sikres hans behov får både mælk og væske og samtidig også at der er plads til den rigtige og mere mættende mad og derudover giver det en naturligt søvn og passer til hvad man kan forvente af ham på nuværende tidspunkt.
Det er ikke meningen at amningen eller flaskerne skal erstattes af mælk af kop. Det er meningen at mælkemængden naturligt skrues ned, netop for at han kan spise mere rigtig mad og mere mættende mad.
Da du gerne vil give flaske og da I samtidig mærker at Silas har det rigtig svært med at skifte fra favn til seng, så kunne du gøre det, at du valgte at give ham flaske der, hvor du ønsker han skal sove. Du må altså gerne gøre ham klar til natten og så putte ham og give ham flasken i sengen og så lade ham falde i søvn, hvor han ligger. Det er her bare vigtigt at du lige fjerner flasken inden han sover helt, så han ikke sover med den i munden og det vil også være en rigtig god idé at elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et håndklæde ind under madrassen i hovedenden.
Sen aften, inden du selv går i seng, kan han få en flaske i sengen igen, som han kan spise mere eller mindre i søvne eller du kan vælge at tage ham op og lægge ham til brystet. Han vil igen ofte kunne spise imens han sover og vil på den måde blive fyldt ekstra godt op til natten og vil så kunne blive puttet og sove videre til næste morgen tidlig.
Du kan overveje om du vil fjerne tremmerne fra sengens ene side og koble hans seng til din. Det kan gøre det lettere at lære ham at sove i egen seng, da du stadig kan ligge ved siden af ham og lade ham mærke at du er der, at han ikke er alene. På den måde kan far få lov til at flytte tilbage til soveværelset og I kan alle tre være der :)
Sut er det ikke sikkert du kan lære ham - i hvert fald lyder det som en god løsning med sut koblet på kluden og han lyder også til at være glad for den. Men aften og nat har han brug for noget andet og lige nu hænger det sandsynligvis sammen med at hans indtag af mad om dagen og rytmen om dagen skal ændres lidt :)
Jeg håber du kan bruge dette videre og jeg vil gerne anbefale at du ser nærmere på mine bøger, da flere af dem vil kunne hjælpe jer videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske