Svar: Skriger om natten - 10 mdr.
15. december 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der kan være flere ting der spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med jer :)
For det første, så lyder det som om at jeres dreng sover en del i løbet af dagen. Du skriver at han ofte sover 2 timer om formiddagen og sover 2-3 timer til middag, altså samlet 4-5 timer i løbet af dagen.
Gennemsnitligt vil børn i 10 måneders alderen have brug for at sove ca. 14 timer i døgnet og det betyder at jeres dreng, hvis han sover 4-5 timer om dagen, naturligt ikke vil kunne sove mere end 9 til max 10 timer om natten. Det betyder igen, at hvis hans normale vågnetidspunkt om morgenen er kl 6.30, så vil hans puttetidspunkt om aftenen være 21.30 - og når I så putter ham allerede kl 20, så er det helt naturligt at han vil have en opvågning, hvor han er frisk, rejser sig, hellere vil lege end at sove og denne opvågning vil ligge i løbet af aftenen eller i løbet af natten. Og han vil her sagtens kunne være vågen i 1 time til 1 ½ , fordi han naturligt der føler sig udhvilet.
Det betyder også at han naturligt blive dybt frustreret, hvis I putter ham igen og igen og kræver at han skal sove og ikke lege - for ingen kan sove på kommando! Og I kan også godt fornemme på jer selv, hvordan det ville være, hvis I fik at vide "du skal sove nu!" og I bare ikke kunne ... :)
Løsningen her kan være at vække ham fra dagslurerne i håb om at han så bedre vil kunne sove om aftenen. Så han ikke sover så meget om dagen, men i stedet sover en længere nattesøvn. En anden mulighed er at lade ham komme op og være vågen og aktiv i 1 ½ time om aftenen og så ikke putte ham før I selv naturligt går i seng.
Hans opvågninger kan også sagtens handle om alder og udvikling. Der sker rigtig meget med jeres dreng lige nu. Han er godt igang med separationsfasen og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han måske begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, han rejser sig ved møblerne, trækker sig op ved tremmerne i sengen osv. og udforsker verden og sig selv mere og mere. Det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Det er en god idé at lade ham falde i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Børn der er ulykkeligt, som klynger sig til deres forældre og som gør alt hvad de kan for at forhindre at vi går, udtrykker smerter og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går. Og nej, det er bestemt ikke nogen god løsning at lade ham græde i 15 minutter eller mere!
Hans store aktivitet om dagen, alle de nye oplevelser, stimuli osv. giver ekstra drømmeaktivitet og han kan også sagtens vågne om natten, græde voldsomt osv. fordi han drømmer. Det er igen her rigtig vigtigt at I er der, beroliger og betrygger og viser ham at I ikke har forladt ham, men at han trygt kan sove videre, at I passer på ham og at han ikke er alene. Han er stadig så lille at han ikke ved, hvor I er når han ikke kan se jer. Når I går fra ham, græder han ulykkeligt, fordi han føler sig forladt og alene. Han ved ikke at I er i stuen og han er på værelset og har ikke bevidsthed og forståelse for dette endnu. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I kommer igen om 3 minutter eller om 3 timer. Han er nødt til at se jer og ofte også mærke jer, blive kærtegnet, beroliget, holdt om, evt. taget op, vugget og først blive puttet igen, når der atter er ro på og han igen er tryg.
At det skulle hænge sammen med at han får modermælkserstatning - nej, det handler sandsynligvis om flere ting, men ikke mælken. Han har jo fået sin erstatning længe og burde derfor have reageret meget tidligere, hvis han ikke tålte mælken :)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og giver lidt forklaring til, hvad der måske spiller ind hos jer .. :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske